Enter Könyvelő Iroda
Enter Könyvelő Iroda

Üzleti terv


style="display:block"
data-ad-client="ca-pub-6935274628036882"
data-ad-slot="4879410651"
data-ad-format="auto">

A terv (minta) részeinek, készítési sorrendje:

A alább látható az üzleti terv felépítése. A terv első részét, a Vezetői összefoglalót kell legutoljára megírni. Ez egy rövid összefoglaló magáról a tervről. A terv többi részének a megírásakor törekedjünk arra, hogy az egyes részek egymásra épüljenek, ne legyenek logikai bukfencek.

Az üzleti terv részei:

  1. Vezetői összefoglaló
  2. A vállalkozás általános bemutatása
  3. Marketing Terv
  4. Működési terv
  5. Vezetőség és szervezeti felépítés
  6. Pénzügyi terv
  7. Mellékletek

1. Vezetői összefoglaló

  • A vállalkozás rövid bemutatása, története.
  • Cég hitvallása, filozófiája.
  • Termékek, szolgáltatások rövid bemutatása.
  • A vállalkozás piacon elfoglalt helye, versenytársak, piaci helyzetelemzés.
  • Célpiacok, Marketing stratégia.
  • A vállalkozás felépítése, működése. Önálló vállalkozás-e, franchise, leányvállalat?
  • Kik a fő beszállítók?
  • A közeljövőt érintő célkitűzések, intézkedések, amiket meg kell tenni.
  • A vállalkozás pénzügyi helyzete. Miért van szükség tőkebevonásra?
  • Hogyan kerül felhasználásra?

2. A vállalkozás általános bemutatása

1. A vállalkozás alapadatai

  • működési forma: önálló cég, franchise, leányvállalat, egyéb
  • tulajdonosok (név, cím)
  • törvényes képviselők (név, cím)
  • a vállalkozás pontos neve
  • a vállalkozás székhelye, telephelyei
  • a vállalkozás mikor lett bejegyezve
  • a vállalkozás fő tevékenysége
  • a vállalkozás melléktevékenységei
  • elérhetőségi adatok (telefon, fax, internet cím, e-mail cím, postacím)
  • a vállalkozás könyvvezetését végző cég neve
  • a vállalkozás jogi képviseletét ellátó cég neve
  • egyéb, a vállalkozás működése szempontjából fontos tanácsadó cégek neve

2. A vállalkozás története

a. Már működő vállalkozás esetén:

  • a vállalkozás alapításának ideje és oka, mi céllal jött létre
  • cégfilozófia, a vállalat küldetése
  • a működésének története, áttörő sikerek, mélypontok
  • díjak, szakmai elismerések
  • folyamatban lévő fejlesztések, jövőre vonatkozó célkitűzések

b. Most induló vállalkozás esetén:

  • rögzíteni kell, hogy az üzleti terv megírását mi ösztönözte: hitelfelvételi kérelem, befektető keresése, pályázat elnyerése, egyéb
  • miért érné meg a befektetőnek, hitelnyújtónak stb. a vállalkozás támogatása, hogyan profitálhat belőle
  • cégfilozófia, a vállalat küldetése, mit szeretne elérni

3. Marketing Terv

1. Ágazati áttekintés

  • az iparágat érintő társadalmi változások
  • technológiai változások, újítások
  • politkai környezet, jogszabályi keretek változása
  • demográfiai változások
  • gazdasági változások (makrogazdasági mutatók, kamatlábak, adók, lakossági fogyasztások és megtakarítások)
  • környezeti változók (időjárás, nyersanyagok, környezetszennyezés, környezetvédelem)
  • az iparágban tapasztalható trendek, azok hatása a vállalkozás tevékenységére, eredményességére
  • új vállalkozás esetén mennyire nehéz belépni a piacra, a már jelenlévő szereplők mennyire akadályozhatják a belépésünket, milyen magas költségekkel járhat ez

2. Termékek, szolgáltatások

  • a vállalkozás által kínált termékek és szolgáltatások fő jellemzői
  • milyen értéktöbblettel bír a termék / szolgáltatás a vásárló számára
  • hová vannak a termékek / szolgáltatások pozícionálva a versenytársakéhoz képest
  • miben különböznek a saját termékek / szolgáltatások a már piacon lévő hasonló termékékektől / szolgáltatásoktól
  • mennyire volt eddig sikeres a saját termék / szolgáltatás vagy a piacon lévő ha sonló termék / szolgáltatás
  • további információk a vállalkozás által kínált termékekről, szolgáltatásokról: fotók, technikai specifikációk, diagarammok,

3. Piaci szegmentáció

a. Célcsoport demográfiai jellemzői:

  • életkor
  • anyagi helyzet / jövedelem
  • neme
  • családi állapot
  • eltartottak száma
  • foglalkozás
  • lakóhely
  • átlagosan milyen értékben vásárol (Ft)
  • vásárlások gyakorisága

b. A célcsoport pszichológiai jellemzői:

  • a célcsoport által követett életmód rövid leírása
  • milyen életmódbeli igényeket elégítenek ki a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások
  • mik a célcsoport vásárlási döntéseit legjobban befolyásoló tényezők
  • a piacon növekedés, csökkenés vagy stagnálás tapasztalható-e
  • mekkora a célpiac mérete
  • a célpiac hány százalékát tudja megszerezni a vállalkozás fél éven belül
  • a célpiac hány százalékát tudja megszerezni a vállalkozás 5 éven belül
  • léteznek-e másodlagos célpiacok a vállalkozás számára (ha igen, mik a jellemzői)

4. Versenytársak vizsgálata

A legnagyob versenytársak elemzése a következő szempontok szerint:

  • a versenytárs által kínált termékek / szolgáltatások leírása
  • a versenytárs célcsoportjának körülírása, jellemzése
  • a versenytárs célcsoportjának vásárlási szokásai
  • a versenytárs árpolitikája, milyen árakkal dolgozik
  • a versenytárs marketing, reklámtevékenysége
  • a versenytárs erős és gyenge pontjai: miben jobbak ők és miben rosszabbak
  • mik azok a tényezők, amikkel át lehetne csábítani a versenytárs vásárlóit
  • mióta van a versenytárs a piacon, milyen a renoméja
  • kik a versenytárs beszállítói
  • milyen értékesítési csatornákat használ a versenytárs

5.) Marketing Mix

a. Promóció:

  • online hirdetési módok
  • szórólapok
  • a vállalkozás által kiírt pályázatok, versenyek (PR)
  • DM levél
  • hirdetés a nyomtatott sajtóban
  • rádióban
  • televízióban
  • személyes eladás
  • szponzoráció
  • merchandising
  • eladásösztönző akciók (ingyen termékminta, "egyet fizet, kettőt kap" stb)

b. Disztribúció:

  • a vállalkozás területi elhelyezkedés
  • marketing szempontból milyen előnyökkel bír a választott helyszín
  • disztribúciós szempontból milyen előnyökkel bír a választott helyszín
  • milyen költségvonzatai vannak a jelenlegi értékesítési módnak
  • a vállalkozás telephelyén kívül milyen módokon történik még az értékesítés
  • online
  • kereskedelmi hálózatokban
  • disztribútorokon keresztül
  • közvetítőkön keresztül
  • személyes eladással
  • egyéb

c. Ár:

  • a vállalkokzás által használt árképzési elvek
  • költségelvű árképzés
  • kereslettől függő árképzés
  • versenytársakhoz igazodó árképzés
  • árdiferenciálás (felárak, árengedmények)
  • mekkora a célcsoport árérzékenysége (alacsony, közepes, magas)
  • a kínált termékeknél / szolgáltatásoknál milyen az ár-minőség viszonylat

d. Termékek / szolgáltatások:

  • a kínált termékek / szolgáltatások típusa
  • a termékéletgörbe melyik szakaszában helyezkednek el (bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás)
  • milyen termékfejlesztések folynak a vállalkozásnál
  • a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások egymáshoz való viszonya
  • azonos igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások
  • egymást kiegészítő termékek / szolgáltatások
  • egymástól elétrő igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások
  • alkalmazott termék - piac stratégiák:
  • piackiaknázás
  • piacfejlesztés
  • termékfejlesztés
  • diverzifikáció
  • termékkivonás a piacról
  • a termékfejlesztések ütemezése
  • a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások milyen előnyöket nyújtanak a vásárlók számára

4. Működési terv

1. Fejlesztési elemzés

  • a termékek / szolgáltatások fejlesztése milyen stádiumban van
  • mikorra várható a fejlesztés befejezése
  • a befejezésig milyen akadályokat kell leküzdenie a vállalkozásnak
  • milyen feladatok várnak még elvégzésre
  • kik vesznek részt a vállalkozáson kívül a fejlesztésben (alvállalkozó, partnercég)
  • a szabadalmaztatás megoldása, a szabadalmi jogok levédése

2. Gyártási terv

  • a vállalkozás fő beszállítói
  • a beszállítók osztályozása (ár, szállítási feltételek, megbízhatóság)
  • milyen gyártási eljárásokat alkalmaz a vállalkozás
  • a gyártási / előállítási folyamat rövid bemutatása
  • a gyártási folyamathoz kapcsolódó költségek felsorolásamik a kutatási és fejlesztési folyamatokhoz kötődő költségek és határidők
  • milyen eszközigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása
  • milyen helyigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása (raktár, gyárüzem)
  • alvállalkozók részt vesznek-e a gyártási folyamatban
  • milyen szervízhálózatot működtet a cég
  • jár-e terméktámogatás a termékekhez / szolgáltatásokhoz

5. Vezetőség és szervezeti felépítés

1. Vezetőség, tisztségviselők

  • kik a vállalkozás alapítói
  • kik az aktív befektetők
  • kik azok az alkalmazottak, akik kulcsfontosságú szerepet játszanak a vállalkozás életében
  • kik az igazgatók
  • van-e tanácsadó testülete a vállalkozásnak
  • kik a külső / belső tanácsadók: jogi képviselet, könyvvezetés, pénzügyi tanácsadó
  • ábra mellékelése a szervezeti sémáról

2. Személyzeti politika és stratégia

  • az alkalmazottak felvételének az ütemezése
  • milyen módszert használ a vállalkozás az alkalmazottak kiválasztásánál
  • igénybe vesz-e vállalkozás külső céget az alkalmazottak kiválasztásában
  • milyen javadalmazási rendszert alkalmaz a vállalkozás
  • létezik-e munkaerőképzés a vállalkozásnál

6. Pénzügyi terv

A pénzügyi tervben az alábbi kimutatásokat szokás szerepeltetni:

  • költségvetési terv (korábbi éveknél tervezett és tény adatok összehasonlítása)
  • cash-flow kimutatás
  • eredménykimuatás
  • mérleg
  • induló költségek felsorolása
  • működő költségek felsorolása
  • grafikon készítése a fedezeti pontról, megtérülési pontról
  • pénzügyi mutatók szerepeltetése

7. Mellékletek

A mellékletekben szerepeltethetünk grafikonokat, táblázatokat, fotókat a termékekről, technikai specifikációkat, a vezetőség életrajzát és minden olyan egyéb anyagot, ami kapcsolódik az üzleti terv anyagához, és azt illusztrálja.


style="display:block"
data-ad-client="ca-pub-6935274628036882"
data-ad-slot="4879410651"
data-ad-format="auto">