|
|
Csillagászati üzemanyagárak és adók2008.07.17. Köztudott, hogy az üzemanyagár jelentős részét a különféle adók teszik ki, így sokan a kormányzattól várják ezen adók mérséklését. Lehetséges-e ez egyáltalán? Vagy a kormány kezét is megkötik az uniós jogszabályok? A témában sokféle publikáció jelent meg és számos megalapozott vagy megalapozatlan szóbeszéd indult el a fogyasztók körében. Lássuk, mi is az igazság! Az Európai Unió irányelvében előírja az üzemanyagok jövedékiadó-tartalmának minimális szintjét, a 2002-es jövedékiadó-szint figyelembevételével. Amennyiben egy tagállam jövedékiadó-szintje 2002-ben nem érte el ezt a minimumot, akkor 2003. január 1-jétől erre a minimumszintre kellett növelnie a jövedéki adóját. Ahol viszont a harmonizáció idején magasabb volt a jövedéki adó a meghatározott minimumnál, nem csökkentették a szintet, hanem azt rögzítették nemzeti minimumként. Mi persze így jártunk. Az üzemanyagoknál a magyar jövedéki adó fix összeg, ólmozatlan benzinnél literenként 108,3, illetve 103,5 forint, míg a gázolaj jövedéki adója 85-88,9 forint, a bioüzemanyag-tartalomtól függően. Azaz az ár 25-30 százaléka a jövedéki adó! És még csak ezután jön az áfa. A magas üzemanyagárra tekintettel Magyarország - egy úgynevezett derogációs lehetőséggel élve - a közelmúltban az Európai Bizottsághoz fordult a jövedéki adó csökkentését kérve. Valamennyi EU-tagállam egyetértésével ugyan teljesülhetne ez a kívánság, erre azonban csekély az esély, hiszen az EU még saját érdekében is nehezen tud egyetérteni, nemhogy ilyen kényes kérdésben. Jövedékiadó-csökkentés elvetve, marad az áfa. Az elmúlt hónapok áremelkedése következtében a költségvetésnek kizárólag az áfából keletkezhetett többletbevétele, annak mértéke azonban az értékesített mennyiségtől is függ. A Pénzügyminisztérium fogyasztási statisztikái szerint a költségvetés csak csekély mértékű áfa-többletbevételt realizálhatott, mivel a fogyasztás is érezhető mértékben csökkent. Néhány elemző is úgy véli, a 300 forint feletti üzemanyagár már a keresletet és a fogyasztói szokásokat is érezhetően befolyásolja. Vagyis senki sem jár jól, csak az olajcégek és talán a környezetünk a kisebb forgalom miatt. Bár ez utóbbit munkába menet még nem érzékelhetjük az M1/M7 közös bevezető szakaszán. Ha már a jövedéki adóhoz nem nyúlhatunk, az áfát meg nem csökkentjük (nemzeti költségvetési érdek miatt), akkor tankolhatunk külföldön. Az árszintet tekintve Magyarország a középmezőnyben foglal helyet: az üzemanyag drágább számos nyugat-európai országban (Németország, Hollandia, Belgium, Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország), valamint Szlovákiában, Lengyelországban és Csehországban is. A magyar árak jelentősen meghaladják ugyanakkor a balti országok, Románia vagy Bulgária árszintjét, és olcsóbban tankolhatnak az írek, a görögök, a spanyolok, Ciprus és Málta fogyasztói is. Vagyis egyelőre nincs más - irány kelet vagy dél! Forrás: Napi Gazdaság Fórum - Hozzászólás a fórumban >> Tippek!
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |