|
|
Online ügyintézés: nem varázslat, de aktahegyeket temethe2008.05.23. Nem terheli a környezetet, gyors, olcsó, ezenkívül megbízható és hatékony az elektronikus okiratforgalom, a privát szférában azonban még kevéssé terjedt el. Áttörést hozhat ugyanakkor, hogy a közjegyzők esetében egyre elterjedtebb, de az államigazgatásban és az ügyvédek körében is kezd napi gyakorlattá válni a használata. Az új technológia legnagyobb előnye, hogy akár milliárdokat is meg lehet vele takarítani, derült ki a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) konferenciáján. Mintegy másfél éve már valamennyi - összesen csaknem 700 - közjegyző és közjegyzőhelyettes rendelkezik minősített elektronikus aláírással, de az ügyvédeknek is több mint a fele él az új technológia adta lehetőséggel. A hatósági, államigazgatási szférában (APEH, földhivatalok, PSZÁF stb.) is kezd rutinszerűvé válni a használata. Az elektronikus cégeljárás 2008. július 1-jétől válik kötelezővé, a számviteli beszámoló letétbe helyezése 2009-től szintén elektronikus formában történik, és a digitális aláírást egyre több cégvezető is használja - például elektronikus számlázásra. Időt igényel az átállás Mind gyakrabban a kereskedelmi bankok is elektronikus formában teljesítik a Cégbíróság felé bankszámla-bejelentési kötelezettségüket, de ez esetükben még nem feltétlenül jelent rendszerszintű felhasználást. A privát szférában azonban még csak most zajlik a paradigmaváltás, mivel az emberek jelentős hányada még nincs hozzászokva ahhoz, hogy az elektronikus formában írt és továbbított okiratok ugyanolyan súllyal bírnak, mint papíralapú társaik. Holott az elektronikus aláírás használata alapesetben nem bonyolultabb egy bankkártyáénál, mutatott rá Barsi András, az elektronikus aláírás technológiai hátterét biztosító Microsec Kft. kereskedelmi vezetője. Kétségtelen tény azonban, hogy az átállás a társadalom részéről a legnehezebb és nem is megy egyik napról a másikra. E-aláírás: nem varázsvessző, de legalább olcsó Az elektronikus közjegyzői okiratok hitelesek, bármikor leellenőrizhetőek, és gyakorlatilag hamisíthatatlanok, hiszen utólag semmit nem lehet hozzájuk fűzni. Az elektronikus eljárás jóval olcsóbb, mint a papíralapú, hiszen nem merül fel közben sem nyomtatási, sem postai vagy egyéb szállítási költség, taglalta az előnyöket Parti Tamás, a Budapesti Közjegyzői Kamara elnöke. Az Országgyűlés két napja fogadta el az elektronikus információszabályozásról szóló törvényt, amely kimondja, hogy a hiteles elektronikus aláírási forma preferáltabb a papíralapúval szemben, mutatott rá Barsi András. Korai lenne azonban teljesen eltemetni a papíralapú okiratokat, mert azoknak továbbra is helyük van és várhatóan lesz is az ügyintézésben, hiszen számos esetben előfordul, hogy nem nélkülözhetjük a nyomtatott formátumot. A digitális aláírás sem csodaszer, ezért hiba lenne misztifikálni az új technológiát, mert hatásköri minőségében nem, csupán formájában nyújt mást a papíralapú megoldáshoz képest; sem többet, sem kevesebbet nem jelent hatáskörben, mintha tollal írnánk alá. Hogy ki mit tehet meg vele, az a jog- és hatáskörtől függ. "Ha például magánszemélyként rendelkezem elektronikus aláírással, attól még nem leszek jogosult aláírni egy ítéletet" – hangsúlyozta Parti Tamás. Fél percre rövidülhet az ügyintézési idő "A környezetterhelés csak egyetlen a papíralapú okiratforgalom ellen szóló indokok közül. A gazdaság szereplőinek érdeke azt diktálja, hogy a felgyorsult gazdasági folyamatokat azonnali, hatékony, megbízható és olcsó ügyintézési forma támogassa" – tette hozzá Tóth Ádám, a MOKK elnöke. Digitális számlázással például 60-70 százalékos költségmegtakarítást érhetünk el, tette hozzá Barsi András. Így például fél perc alatt elküldhetünk online egy anyakönyvi kivonatot Sopronból Nyíregyházára, amit az ottani közjegyzői iroda azonnal befogad, és ha szükséges, közhiteles, papíralapú dokumentumot készít belőle, anélkül hogy napokon, sőt sokszor hónapokon át tartó levelezésbe kezdenénk. Beszédes példa, hogy csak az egy évben letétbe helyezett céges beszámolók súlya eléri a 40 ezer tonnát. További előnye, hogy az e-ügyintézés csökkenti a hibák, így például az elírás lehetőségét. 2008. január 1. óta a végrehajtóknak is kötelező a digitális aláírás használata, amellyel lényegesen egyszerűsödött az előttük folyó eljárás, üdvözölte a változásokat Császti Ferenc, a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara alelnöke. Az elektronikus árverési rendszer január 1-jei bevezetésével növekedhet továbbá az eljárások tisztasága, hiszen átláthatóbbá, az interneten mindenki számára nyomon követhetővé válnának a bírósági végrehajtási árverések. "Az elektronizálás hatására az érintett felek mindegyike – úgy az adósok, mint a végrehajtást kérő hitelezők - jól járnának. Elektronikus felületen zajló árverésbe több licitáló tud bekapcsolódni és reálisabb vételár alakulhat ki" – tette hozzá az alelnök. Simon Rita Forrás: MFOR Tippek! Hitel és Befektetési megoldások! >> Hirdessen a Magyar Tudakozó oldalain >> Számviteli és egyéb szabályzatok elkészítése >>
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |