|
|
2010-ig nem várható gyökeres változás az adórendszerben2008.04.30. A tavalyi évet mind a gazdaságban, mind a politikában ellentmondásos folyamatok jellemezték Magyarországon. A 2006-ban megemelkedett politikai kockázatok 2007-ben sem mérséklődtek, így hazánk továbbra is politikai mélyponton maradt. Ez várhatóan az idei évben sem lesz másképp - tekintve, hogy a koalíciós szakítás sem a politikai, sem a szakmai munkának nem kedvez. Ami a gazdaságot illeti, az egyensúlyi helyzet javult, miközben az ország versenyképessége romlott, állapította meg a Political Capital Institute és a Figyelő szakértői által közösen készített, 2007-es Országjelentés. A 2007. évet ellentmondásos és egymást kioltó politikai folyamatok jellemezték. Bár a bürokráciában és a médiaszabályozás terén történtek kisebb, kedvező irányú változások, a kormányra 2007-ben nemcsak politikai, de intézményes értelemben is az instabilitás vált jellemzővé, és a folyamatos szerkezeti és személyi átalakulások jelentősen nehezítették a hatékony kormányzati munkát. A mostani koalíciós mélypontot azonban még a korábbi, szintén nem túl biztató számadatokból sem lehetett előre megjósolni, hiszen ilyen mértékű változásra senki nem számított, mutatott rá Szabados Krisztián, a Political Capital Institute igazgatója. A jövőt e tekintetben igen nehéz előre látni, noha többen esélyt látnak a koalíció helyreállítására. A jövőt illetően, az amerikai recesszió várhatóan 2008 második, és 2009 első felében érzeteti majd a hatását Magyarországon. Pozitívum azonban, hogy a lakossági reáljövedelmek csökkenése várhatóan nem folytatódik az idei évben, sőt lehet, hogy meg is áll, véli Török Zoltán, a Raiffeisen Bank Zrt. vezető elemzője. Kevésbé kedvező, hogy az elemzők szerint a munkanélküliség folyamatos növekedése várható a jövőben – legalábbis addig mindenképpen, amíg ilyen magas adókat vetnek ki a munkavállalókra, és amíg a képzési hiányosságokat ki nem küszöböljük, hangsúlyozta Bartha Attila, a Kopint-Tárki Zrt. kutatási igazgatója. A reformokról szólva az Országjelentés kiemelte: annak ellenére, hogy azok 2007-ben tovább folytatódtak, erősödött a megvalósításukkal kapcsolatos politikai hezitálás. A kormány sikereket ért el ugyan egyes területeken a kiadások csökkentésében, a közszféra létszámának lefaragásában, de a komoly érdeksérelmekkel járó szerkezeti átalakításokhoz már hiányzott a politikai támogatás. 2010-ig nem várható változás az adórendszerben A magyar gazdaság egyik legfőbb problémája továbbra is az elvonás magas szintje, illetve a közép-és hosszú távú gazdasági tervezést rendkívüli módon megnehezítő, nehezen átlátható és folyamatosan változó, ezáltal az adóelkerülést is ösztönző adózási szabályozás. Az adórendszer átalakításához azonban jelenleg hiányzik a kormányzati akarat, és ebben a vonatkozásban 2010-ig minden bizonnyal nem is várható gyökeres változás. A korrupcióról pedig még talán az adórendszernél is rosszabb véleménnyel vannak az állampolgárok, mára ugyanis ez a demokráciával kapcsolatos bizalmatlanság fő forrása. Pozitív változást ezen a téren mindenekelőtt a közbeszerzések és a pártfinanszírozás rendszerének újraszabályozása hozhat. A PricewaterhouseCoopers adatai szerint a korrupció Magyarországon a harmadik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma, és 2007-ben az ehhez kapcsolódó gazdasági bűncselekmények összesen 1,4 milliárd forintnyi veszteséget okoztak a hazai cégeknek. Kedvező fejlemény ugyanakkor, hogy a pártfinanszírozás ügyében körvonalazódni látszik a kétharmados konszenzus, és a parlament napirendjén szerepel a közbeszerzési törvény módosítása is. További optimizmusra ad okot, hogy megalakult és munkába állt az Antikorrupciós Kooordinációs Testület, illetve hogy a kormány (az ellenőrzések szigorításával) hatékony lépéseket tett a szürke- és feketegazdaság visszaszorítására, mutatott rá Krekó Péter, a Political Capital vezető elemzője. Míg 2006-ban a kormányt főleg a politikai környezet gyengítette, a tavalyi évben intézményes értelemben is az instabilitás vált rá jellemzővé. 2007-ben került sor a rendszerváltás óta legtöbb miniszterváltásra (összesen hétre). A permanens személycserék, bár a miniszterelnök pozíciójának megerősítését szolgálták, folyamatos szervezeti, szakpolitikai bizonytalanságot, valamint koalíciós feszültséget okoztak, és állandósították az instabilitást a miniszterelnök és a kormány pozícióját illetően. Ezzel is összefügg, hogy a közvélemény-kutatások szerint 2007-ben drasztikusan csökkent a kormányba és más politikai intézményekbe vetett bizalom, hívta fel a figyelmet Krekó Péter. Tovább gyengítette a kormányzat reformerejét, hogy a parlamenti többség gyakran felhígította és felpuhította törekvéseit, mint ahogy tette azt az ingatlanadó és az egészségbiztosítás átalakítása esetében, áll az Országjelentésben. A tapasztalatok szerint még mindig az Alkotmánybíróság (AB) az egyik legnagyobb presztízsű intézmény Magyarországon, annak ellenére, hogy az utóbbi időben a taláros testület bizalmi indexe is jelentékenyen visszacsúszott. A népszavazási kezdeményezések kapcsán hozott döntései miatt ugyanis számos bírálat érte a testületet, és nyilvánvalóvá váltak az AB-n belüli ellentétek is. A sikerekről se feledkezzünk meg A visszásságok ellenére néhány, kevésbé látványos sikertörténetet is maga mögött tudhat a 2007-es év. Így például eredményesen lezárult reformfolyamat volt a schengeni belépéssel kapcsolatos rendészeti integráció levezénylése, amelyet az Európai Unió is kedvezően értékelt. Sikeresnek mondható a honvédelmi reform is, aminek – a külföldi missziók mellett – szerepe volt abban, hogy hazánk annak ellenére is a NATO megbecsült tagjának számít, hogy a minisztérium és a honvédelmi szektor költségvetése reálértéken és GDP-arányosan is tovább csökkent 2007-ben. Amiről valóban kellett volna, arról viszont nem született új törvény. Ilyen terület a média. Igaz, néhány érdemi lépés ezen a téren is napvilágot látott, így például a digitális átállásról szóló törvény vagy az ORTT szankcionális jogkörének szűkítése. Utóbbi lépésre a szervezet átpolitizáltsága, valamint döntéseinek hiányos és néha ellentmondásos indoklása miatt volt szükség. Csak többé-kevésbé sikerült a bürokrácia leépítése Ellentmondásos év volt 2007 a bürokrácia szempontjából is. A 2006-ban kezdődött közigazgatási reform két fő célja volt a kormányzati szervezetrendszer méretének csökkentése, illetve a szervezeti és jogszabályi racionalizáció. Míg előbbi célt tekintve a kormányzat látványos eredményeket tudott felmutatni (az utóbbi két évben csaknem hatvanezer fővel csökkent a közszférában alkalmazottak száma), utóbbi célkitűzést nem sikerült megvalósítania. Év végére érzékelhetővé vált, hogy a politikai ellenállás miatt gyakorlatilag elbukik a közszférát a versenyszféra felé közelítő átalakítási folyamat. Pozitívum viszont, hogy az elektronikus ügyintézés egyszerűbbé vált 2007-ben, és sikerült csökkenteni a vállalkozókra háruló adminisztratív és bürokratikus terheket is. Fontos, a felvásárlások átláthatóságát javító döntés volt az elmúlt évben, hogy az uniós követelmények miatt 2007-ben hazánkban is megszűntek az úgynevezett állami aranyrészvények, és a stratégiai jelentőségű cégek privatizációjáról szóló törvény eredményeképpen az ezen cégekre vonatkozó nyilvános vételi ajánlattétel szabályai egyértelműek lettek. 2007-ben sem csökkent ugyanakkor az állami elvonás és újraelosztás mértéke (az OECD-országok közül Magyarországon a második legmagasabbak a munkát terhelő adók). Az adórendszerben csak visszafogott módosítások valósultak meg, ugyanakkor az utóbbi évek többszöri változtatásai nyomán a jogi szabályozás hatékonysága jelentősen romlott. Ez mind az adózók önkéntes jogkövetését, mind a hatósági jogalkalmazást nehezítette. Javuló egyensúly, romló versenyképesség A gazdasági kockázatok alig változtak, és továbbra is a közepes tartományban maradtak. A négy alindexből 2007 negyedik negyedévében (az egy évvel korábbival összehasonlítva) három - a pénzügyi, az egyensúlyi és a munkapiaci - enyhén javult, míg a negyedik, a konjunktúra állását jelző mutató jelentősen romlott. A tavalyi, 2007-es év ellentmondásos, paradox esztendő volt a magyar gazdaságban: az egyensúlyi helyzet javult, az ország versenyképessége azonban romlott. Az idei évben sem várhatjuk Magyarország gazdasági kockázatának érdemi mérséklődését. Arra számíthatunk, hogy az EcoRisk értéke továbbra is közepes kockázatú marad, nem tud visszatérni az alacsony kockázati tartományba, ahol 2000 elején tartózkodott, mutatott rá Martin József Péter, a Figyelő főszerkesztője. Az egyensúlyi kockázat ugyan várhatóan csökken, és a belső konjunkturális folyamatok is javulhatnak, de a pénzügyi kockázatok enyhe növekedése mellett kedvezőtlen irányú elmozdulást várunk a munkaerőpiacon, ahol jó esetben stagnál a foglalkoztatás, miközben jelentősen nő a munkanélküliség. A gazdaságot illető, három legnagyobb kockázati tényező közül elsősorban a munkát terhelő, rendkívül magas elvonásokat jelölték meg az elemzők. A második probléma, hogy a kiigazító csomag befagyasztotta a belső piaci konjunktúrát, a harmadik negatívum pedig a lakosság nettó megtakarítási pozíciójának romlása. A romló jövedelmi helyzetre válaszul a lakosság nem megtakarítási erőfeszítéseit fokozta, inkább a fogyasztás visszaesését igyekezett csillapítani, nemritkán hitelből. Magyarország egyensúlyi kockázata 2002 vége óta lényegében folyamatosan a magas kockázatú tartományban van, és ebből az ország 2007 végére sem tudott kikerülni. A folyó fizetési és a tőkemérleg egyenlege mutatta az egyensúlyi alindexen belül a legkedvezőbb képet tavaly. Az export volumene 14 százalékkal, az importé csupán 12,2 százalékkal emelkedett. A lassabb importütem mögött részben a vállalati beruházások visszafogása áll. Munkanélküliségi ráta: elsőből utolsók Súlyosan romlott a nem adósság típusú finanszírozás részindexe. A magyar cégek külföldi befektetései 2,7 milliárd euróra nőttek, miközben a külföldiek magyarországi 4,2 milliárd eurós közvetlen tőkebefektetése a portfólió befektetések 5,4 milliárd eurós negatív egyenlegével párosult. Némileg átalakult hazánk exportszerkezete; miközben 8-10 évvel korábban kivitelünk háromnegyede irányult a nyugat-európai államokba, addig ma csupán a fele. Növekszik azonban az exportunk a többi közép-kelet európai országba, mondta Török Zoltán. A költségvetési szektor jelentős létszámleadásának köszönhetően a munkapiaci kockázatok enyhén mérséklődtek 2007-ben - annak ellenére, hogy a gazdasági aktivitás és a foglalkoztatás csökkent. A magyar munkapiac fő gyengeségét hosszú ideje az alacsony aktivitási ráta jelenti. A tavalyi év első felében a gazdaság kifehérítésére irányuló erőfeszítések mutattak némi eredményt, ám a második félévre megfordult ez a trend. Kedvezőtlen továbbá, hogy a belföldi kereslet visszaesése mellett a munkáltatók csökkentették alkalmazottaik számát. A munkanélküliségi rátára büszkék voltunk korábban, volt idő, hogy az új EU-tagországok közül nálunk volt a legalacsonyabb ez a mutató. Aztán pár év alatt megváltozott a helyzet, s tavaly már a régiós rangsorban hátulról a harmadikak voltunk, emelték ki az elemzők. "A 2006-ban általunk megjósolt vihar előtti csend a munkanélküliséget illetően kicsit késett, de 2007 második, majd 2008 első felében ideért" - közölte Bartha Attila. Az év során folyamatosan romlott a konjunktúra helyzete. Az utolsó negyedévre 40 pontig süllyedt – vagyis a közepes és a magas kockázati sávok határára került – a konjunkturális kockázatokat mutató alindex. A külső környezet az év egészében kedvező volt a magyar gazdaság számára - annak ellenére, hogy a második félévben romlott valamelyest. A feldolgozóiparra évek óta jellemző, hogy segíti a kedvező külső konjunktúra, ám ezt a belső egyensúly kockázatai miatt a lehetőségeknél kevésbé tudja kihasználni. Az elmúlt évet is e kettősség jellemezte. A gépberuházások adatai azonban nyolc éve nem látott fellendülést mutattak. A kiskereskedelmi mutatók romlása felgyorsult 2007-ben - mi több, ez a magyar gazdasági konjunktúra legproblematikusabb területévé vált. Csodálkozni persze nem nagyon kell, ismerve a megszorító intézkedések életszínvonalra gyakorolt hatását, mondta Török Zotán. Az elmúlt év a nemzetközi pénzpiaci turbulenciák jegyében telt. A bizonytalanság jelentősen megnövekedett, ám ebből 2007 folyamán idehaza egyelőre nem sokat éreztünk. A pénzügyi kockázatok enyhén mérséklődtek. A forint árfolyamának volatilitása némileg alacsonyabb volt tavaly, mint 2006-ban, ráadásul a kurzus végig az – akkor még létező – intervenciós sáv erős oldalához volt közel, az árfolyamsáv alsó negyedében ingadozott. A tízéves kamatkülönbözet öt éve nem volt ilyen alacsony. Az év túlnyomó részében a kamatokkal szűk sávban kereskedtek, beleértve a tízéves magyar államkötvényt is, miközben Európában emelkedtek az állampapír-piaci hozamok - a globális inflációs nyomás, valamint az Európai Központi Bank a monetáris szigor szükségességét hangsúlyozó retorikája nyomán. A külföldiek által tartott állampapír-állomány lejárati szerkezete azt mutatja, hogy a külföldi befektetők Magyarországba vetett bizalma töretlen. Tavaly államadósságunk nem kis részét stabilan finanszírozták a külföldi befektetők, a finanszírozás lejárati szerkezetét tekintve pedig átlagos mértékben részesednek a hosszabb lejáratú kibocsátásokban. Ez feltehetően addig így is marad, amíg a kockázat egyéb mutatói, beleértve Magyarország hitelbesorolását is, nem romlanak számottevően. Forrás: MFOR Tippek! Hitel és Befektetési megoldások! >> Hirdessen a Magyar Tudakozó oldalain >> Számviteli és egyéb szabályzatok elkészítése >>
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |