|
|
Nem minden bank készült fel az elektronikus cégeljárásra2008.04.22. Bár az e-cégeljárásra már 2005 szeptembere óta lehetőség van, az ügyfelek csak tavaly ősztől, a gyorsabb és olcsóbb procedúrát biztosító szabályok nyomán kaptak rá nagyobb arányban. A rendszer használata július elsejétől lesz kötelező, azonban az ügyvédek jelentős része még most sem rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával. A bankokra szintén komoly feladatok hárultak a felkészülés során, sok kisebb pénzintézetnek pedig még mindig időre lenne szüksége ahhoz, hogy maradéktalanul eleget tegyen a jogszabályi kötelezettségeknek. Az elektronikus cégeljárás megjelenése idején, 2005-ben a helyzet katasztrofális volt ebből a szempontból. A pénzintézetek - tisztelet a kivételnek - egyszerűen nem fogadták el az ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintát, mert nem ismerték kellőképpen a jogszabályt, összegzi tapasztalatait Nemes Tamás ügyvéd. Holott 2007. szeptember 1-jétől már nem kötelező aláírási címpéldányt készíttetni cégalapításkor, elegendő az ügyvédi aláírásminta. A kettő közötti legfontosabb különbség, hogy míg az aláírási címpéldányhoz közjegyzői, addig az ügyvédi aláírásmintához csak ügyvédi közreműködés kell. "Ügyfeleinket ebben az időben a cégtörvény vonatkozó passzusainak kinyomtatott változatával küldtük a bankokhoz" - közölte a magyar Cégalapítás Portálon is tevékenykedő jogász. Hasonló helyzet állt elő a cégbejegyzési kérelem benyújtását igazoló tanúsítványokkal és a végzésekkel is. Az elektronikus közokiratokat az első időben nem fogadták el, aminek több oka is volt. Bár a jogszabály egyértelműen rendelkezett, belső szabályzatuk még nem adott lehetőséget a bankoknak olyan okirat elfogadására, amelyek nem papíralapon készültek. Ma már elfogadják az ügyvédi aláírásmintát Ezzel a gyakorlati alkalmazás felülírta a jogszabályi lehetőségeket, és hiába volt már jogerős végzése az ügyfélnek, meg kellett várnia, amíg a bíróság papíralapon is megküldi a végzést. Az elektronikus okirathoz záradékként fűzött minősített elektronikus aláírást nem tudták megjeleníteni a számítógépükön, mert azt csak egy speciális programmal lehet ellenőrizni, miközben belső szabályzatuk tiltotta az ingyenesen letölthető - a minősített elektronikus aláírást megjelenítő - segédprogram telepítését, hangsúlyozta Nemes Tamás. A fenti eljárás már csak azért is jogellenes, mert a cégek bejegyzéséről bárki meggyőződhet ingyenesen az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Cégszolgálata által működtetett e-cegjegyzek.hu internetes oldalon, tette hozzá a jogi képviselő. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ma már valamennyi pénzintézet elfogadja az ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintát, míg a tanúsítványok és végzések tekintetében a legtöbb pénzintézet felkészült a minősített elektronikus aláírással ellátott okiratok fogadására. A nagyobb pénzintézetek legalábbis mindenképpen, erősítette meg Nemes Tamás szavait Szepes Imola ügyvédjelölt. Lesti Mónika, a K&H Bank lakossági PR és kommunikációs igazgatóságának osztályvezetője az mfor.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy bankjuk teljes mértékben felkészült az elektronikus cégeljáráshoz kapcsolódó dokumentumokra vonatkozó ügyintézésre. Ügyfeleiktől már jelenleg is befogadnak elektronikus cégokiratokat, köztük az ügyvédi aláírásmintát is. Hasonló tapasztalatokról számoltak be a Raiffeisen Bank Zrt. jogi osztályán is, hozzátéve, hogy a Raiffeisen nyomon követi a változásokat, és igyekszik a lehető leghamarabb igazodni az újabb típusú - más hatóságoktól érkező - elektronikus megkeresésekhez is. Az MKB már eddig is elfogadta fiókjaiban az elektronikus cégeljárás során keletkezett okiratokat az ügyfél azonosítása során, míg bármilyen, elektronikus úton készült cégirat befogadására 2008. június másodikától nyílik lehetőség. Addigra készül el ugyanis az ehhez szükséges informatikai fejlesztés. Az UniCredit Banknál 2007 eleje óta van lehetőség az e-aláírással ellátott dokumnetumok befogadására, tudtuk meg Komócsi Sándor ügyvezető igazgatótól. A maximális biztonság érdekében a pénzintézet külön figyelmet fordít az elektronikus aláírások hitelességének vizsgálatára. A banki alkalmazottak gyakran találkoznak elektronikusan aláírt igazolásokkal, amelyek kezelése, ellenőrzése már a napi gyakorlatuk részévé vált. Az ilyen típusú dokumentumok száma folyamatosan növekszik, és ez a tendencia minden bizonnyal folytatódik, összegezte eddigi tapasztalatait az ügyvezető igazgató. Eltűnnek a papíralapú dokumentumok? "Az a fejlett informatikai megoldás, amellyel felkészülünk a dokumentumok fogadására, teljesen automatizált módon képes vizsgálni az elektronikus aláírásokat, ezzel jelentősen egyszerűsítve és gyorsítva a folyamatot. Nem túl távoli az az idő, amikor a papíralapú, hagyományos, kézzel írt dokumentumokat felváltják az elektronikus aláírású iratok" - hangsúlyozta Komócsi Sándor. Viszonylag kevés információ érkezik azonban a kisebb pénzintézetektől, közölte Zanyi Csaba, a cégalapítási ügymenetek korrdinálásával is foglalkozó Company Express Kft. ügyvezetője. Szerinte a legtöbb felhasználó rémétől, a számítógépes rendszerek lefagyásától sem kell ma már tartani. Annak meg végképp kicsi az esélye, hogy a cégbírósági és a banki rendszer egyszerre omlik össze. Sokan úgy vélik, hogy csupán azok az ügyvédek kifogásolják a rendszert, akik maguk is híján vannak a megfelelő infrastruktúrának. Bár az ügyfeleknek lényegesen kényelmesebb az elektronikus út igénybevétele, a cégbírói vélemények megoszlanak a júliusi változásokról. Vannak, akik reformértékűnek tekintik, és fontosnak tartják, hogy a bírák ezentúl valóban az érdemi munkára, elsősorban a törvényességi felügyeleti eljárásokra összpontosíthatnak. Mások azonban korántsem ennyire optimisták. Akad, aki a bírák ellenőrző szerepét látja veszni az új renddel, tekintve, hogy az egyórás cégbejegyzésnél a bíró csupán regisztrál majd, mert többre úgysem futja az idejéből. Sokan úgy vélekednek, hogy hiányoznak a kötelező e-út technikai és jogszabályi feltételei. A hagyományos megbízhatóbb? A közjegyzők közül sokan azzal érvelnek, hogy az aláírási címpéldány megbízhatóbb, mint az ügyvédi aláírásminta, tekintve, hogy biztos eszköz az ügyfél azonosításához, ugyanis azt csak közjegyző készítheti el, aki hozzáfér a BM adatbázisához, így ellenőrizni tudja az adatokat. Megvan a kockázata tehát, hogy az új rendszerrel több lehetőség nyílik fantomcégek alapítására. Az elektronikus cégeljárás legszembetűnőbb előnyei közé sorolandó a gyorsaság, a költséghatékonyság, valamint az ügyintézési határidők lerövidülése. Nem beszélve arról, hogy a bejegyzési és változásbejegyzési kérelmek mellett a jogi képviselők a cégek számviteli beszámolóit is benyújthatják elektronikus úton - tízezer forintos költség helyett háromezer forintért. Az e-bejegyzések elterjedését az is elősegíti, hogy az ügyvédeken és a közjegyzőkön kívül egyre több értékbecslő, végrehajtó, mi több, az APEH is rendelkezik elektronikus aláírással. Magyar Ügyvédi Kamara pedig külön szabályzatot alkotott arról, mit tekintsenek az ügyvédek mérlegelési szempontnak, amikor ügyfelük személyi igazolványának valódiságát ellenőrzik. A cégaláírási nyilatkozat elkészítésének például egyértelműen ajánlott előzménye az adatellenőrzés, hacsak nincs az ügyvédnek biztos tudomása arról, hogy ügyfele adatai megfelelnek a valóságnak, tehát ha például az illető a rokona vagy a legjobb barátja. Adatvédelmi követelmények miatt azonban a jogi képviselő az ellenőrzés megkezdése előtt írásban köteles tájékoztatni a felet az ellenőrzés lehetőségéről, céljáról és módjáról, a közreműködés esetleges megtagadásáról, valamint az ellenőrzött adatok felhasználásáról. Simon Rita Forrás: MFOR Tippek! Hitel és Befektetési megoldások! >> Hirdessen a Magyar Tudakozó oldalain >> Számviteli és egyéb szabályzatok elkészítése >>
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |