|
|
2012-es új fogalom a „Fokozott adóhatósági felügyelet”Ebben az évben bevezetésre került a fokozott adóhatósági felügyelet intézménye az adóhatóságnál. Ami azt jelenti, hogy az adóhatóság az általa kockázatosnak vélt cégeket szorosabb felügyelet alá vonja, azaz szorosabban öleli „keblére”, gyakoribb, és részletesebb adatszolgáltatásra kötelezi őket. De ezt nem teheti meg akármelyik céggel, csak az Art. 24/D §-a alapján kockázatelemzéssel vizsgált cégekkel szemben. 2012-től egy új vállalkozás adószámának a kiadása előtt, vagy a már működő vállalkozás többségi tulajdonrészének átruházása esetén, illetve a vezető tisztségviselők változtatása esetén a NAV kockázatelemzési eljárást folytat le. Ez a „KOCKERD” kockázatelemzési kérdőív kitöltetésével valósul meg. Gondolhatnánk azt, hogy miből áll annak kitöltése? Hát nagyon precízen és megfontoltan érdemes határidőn belül kitölteni és beadni, mert akár az adószám törléséhez, vagy fokozott ellenőrzési procedúrához is vezethet a pontatlan kitöltés, és megkésett beküldés. Hogy mit is vizsgál ebben az esetben a hatóság? Az Art. előírása alapján vizsgálja az adózó által végezni kívánt tevékenységhez – különösen a kiemelten ellenőrizendő tevékenységek esetében - szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeket, s az alábbi kérdésekkel kapcsolatosan kéri a tájékoztatást:
Sajnos az induláskor is teljesítendő jelentős adminisztrációs terhek további növekedését jelenti ez az új intézmény, ami bizonyos szempontból elfogadható, de olyan adatok közlésére is vonatkozik, amihez az adóhatóság a meglévő forrásaiból is hozzájuthatna. S ha a kérdőív alapján a céget a NAV kockázatosnak ítéli, fokozott adóhatósági felügyelet alá vonja, akkor ez azt jelenti, hogy adószakértővel ellenjegyzett gyakoribb áfa bevallásra kötelezheti, amihez kérheti még a bevallás alapjául szolgáló bizonylatok másolatait is, természetesen azt már papíralapon. Megoszlik a vélemény ennek a felügyeleti eljárásnak a szükségességéről, de az biztos, hogy egy induló vállalkozás azonnal élesben tapasztalja, hogy a vállalkozást komolyan kell venni, s a szabályokat be kell tartani a bonyolultabb adminisztrációval együtt is. Változatlanul az a véleményünk, hogy egy vállalkozás eredményes működéséhez elengedhetetlen a döntéshozók tájékozottsága a számviteli és az adótörvények terén. Nemcsak a taxis rendszámhoz kellene kötelezővé tenni az alapvető számviteli ismereteket, de mindenesetre ez a fokozott adóhatósági felügyelet is erre ösztönzi a vállalkozásokat. Fokozott Adóhatósági felügyelet - Art. 24/D § >> 2012.06.06. Forrás: AdóSzabászat >> Jó tudni!
Mi az előnye, ha nálunk könyveltetsz? >>
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |