Enter Könyvelő Iroda
Enter Könyvelő Iroda

Egészség helyett akciókra vadászunk

Budapest, 2011. augusztus 16. – Nem egészségtudatosan vásárolnak a magyarok, az árérzékenységüknek köszönhetően mégis eredményes lehet a „hamburgeradó” bevezetése az egészségtelen élelmiszerek visszaszorításában – többek között ez derült ki a KutatóCentrum és a Marketing&Media közös felméréséből.

Akció-, de nem egészségtudatosak a magyar bevásárlók a KutatóCentrum és a Marketing&Média közös villámfelmérése szerint, amely a „hamburgeradóként” ismert népegészségügyi termékadó bevezetésével kapcsolatos attitűdöket vizsgálta. A 18-64 évesek 61 százaléka figyeli a leértékeléseket és igyekszik minél olcsóbban kijönni egy-egy bevásárlás alkalmával, és 71 százaléknak az élelmiszer ára még annak minőségénél is fontosabb. Bár az összetevőket a megkérdezettek kétharmada megnézi, csupán egyharmadukat befolyásolja a döntés során, hogy mennyi a választott termék cukor-, só-, szénhidrát- vagy koffeintartalma. „A nők tudatosabbak, az árat és az összetevőket is jobban figyelembe veszik a döntéskor. Ennek az egyik oka az, hogy jellemzően ők intézik a bevásárlást – emelte ki Szőke Emília, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. – A férfiak számára ugyanakkor fontosabb az élelmiszerek minősége.”

A korosztályokat tekintve az 55 év felettiek vásárolnak tudatosabban: magasabb arányban vannak köztük azok, akik figyelik az élelmiszerek összetevőit, és kedvenc ételeikről is nagyobb arányban mondanak le, ha azoknak magas a cukor-, só-, szénhidrát- vagy koffeintartalma. „Ez nem meglepő, figyelembe véve, hogy az idősebbek között gyakoribbak a krónikus betegségek, ami miatt jobban oda kell figyelniük az egészségükre” – jegyezte meg a kutatási szakember.

Az árérzékenységben lehet a „hamburgeradó” ereje

A felmérésben részt vevők 98 százaléka hallott már a „hamburgeradóról”, körükben közel 80 százalék gondolja úgy, hogy a bevezetés fő oka az adóbevételek növelése, nem pedig az egészségtudatosság erősítése. „A megkérdezettek közel fele szerint egészséges életmódra csak széles körű oktatással lehet nevelni. Ezt leginkább a budapestiek és a 35-44 évesek gondolják így” – mondta el Szőke Emília. Az adónövekedés hatásosságával kapcsolatban is szkeptikusak a megkérdezettek: csupán 6 százalék gondolja úgy, hogy az intézkedés hatására nőni fog az egészségesen táplálkozók aránya. Saját magukkal kapcsolatban már bizakodóbbak: a válaszadók kétharmada ugyanis úgy látja, hogy tudatosabban fog vásárolni, ha bevezetik az új adónemet, ami arra utal, hogy mégis eredményes lehet az intézkedés. „Ennek ugyanakkor nem feltétlen az egészségtudatosság növekedése az oka, hanem az, hogy a legtöbben igyekeznek minél olcsóbban kijönni egy-egy bevásárlás alkalmával” – tette hozzá a szakember.

A felmérésről:
Az 1045 fő online megkérdezésével zajló villámkutatás július 21. és 25. között zajlott. A minta kor és nem tekintetében reprezentálja a 18-64 éves magyar lakosságot.
A népegészségügyi termékadóval kapcsolatos attitűdöket vizsgáló villámkutatás teljes elemzését a Marketing&Media előfizetői ingyenesen kapják meg.

A KutatóCentrumról:

A KutatóCentrum célja, hogy az online piackutatás keretein belül magas színvonalú, megbízható kutatási eredményeket biztosítson ügyfelei számára, átfogó képet adva az internetes társadalom összetételéről, fogyasztási szokásairól és preferenciáiról.
A KutatóCentrum által használt modern, internetes technológiáknak köszönhetően a hagyományos kutatási módszerek többsége átültethető online környezetbe, így azok lebonyolításához és az eredmények kiértékeléséhez szükséges költségek és idő nagyságrendekkel csökkenthető. A KutatóCentrum saját panelje, melyet kifejezetten kutatási célra építettek, több mint 130 ezer tagot számlál. Mivel a kutatási panel tagjai kifejezetten azért regisztrálták magukat, hogy internetes kutatásokban vegyenek részt, az elvégzett kutatásoknál nagyobb a válaszadási arány, mint az általános célra felépített adatbázisok esetében. A KutatóCentrum kutatási területe a termékek és szolgáltatások elégedettség vizsgálatától kezdve a fogyasztói szokások kutatásán keresztül, a média- és internet használatig számos területet lefed, emellett készít reklám előteszteket, és közvélemény-kutatásokat is.
A KutatóCentrum tagja a Piackutatók Magyarországi Szövetségének (PMSz), valamint a szintén piac- és közvélemény-kutató cégeket tömörítő ESOMAR-nak, emellett PPOS (Privacy Policy Online Services) minősítéssel is rendelkezik, ami biztosíték arra, hogy a szolgáltatás megfelel az érvényben lévő hatályos adatvédelmi jogszabályoknak.

A Marketing&Mediáról:

A Marketing&Media kéthetente első kézből szolgáltatja a legfrissebb információkat a marketing, a média és a reklám világából. Hiteles szakmaiság és objektivitás jellemzi. A hazai és a nemzetközi trendeket bemutató tartalom a teljes szakmai célközönség érdeklődésére számot tart.
A lap 2010-től havonta biztosít megrendelőinek egy fogyasztói gyorselemzést, mely a hazai internetező lakosság körében reprezentatív eredményeket biztosít a szakma számára legfontosabb kérdéskörökben.

2011.08.16.

Cikk beküldője: KutatóCentrum >>

Hirdetés!

  • Egy szép ajándék, életre szóló élmény lehet!
    Szeretnél meglepetést szerezni szeretteidnek?
    Születésnapra, névnapra, házassági évfordulóra, egyéb eseményekre.
    A legszebb ajándék egy csodálatos érme!
    Érme, Aranyérme, Ezüstérme >>