Az egészségügyi szolgáltatási járulékról

Az iskolai tanév befejeztével, diákok esetében fontos tudni, hogy a diákigazolványuk érvényessége végéig, október 31-ig alanyi jogon, az ezt követő 45 napig passzív jogon jogosultak az ellátásra, ezután bejelentkezésre és járulékfizetésre válnak kötelezetté, ha addig nem válnak biztosítottá vagy jogosulttá.

Az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség olyan alanyi kört érint, akik nem állnak biztosítási jogviszonyban és nem jogosultak egészségügyi ellátásra a társadalombiztosítási törvény alapján. (Tbj. 1997. évi LXXX. Törvény 16. § (1) bekezdés a)-p) és s)-t) pontja, 13. §.) Magyarországon a társadalombiztosítás egy olyan társadalmi kockázatközösség, melyben a részvétel mindenki számára kötelező és ez a részvételi kötelezettség, illetve fizetési kötelezettség teljesítése alapozza meg az egyes ellátásokra való jogosultságot.

Természetesen egyéb biztosítási jogviszonyok megszűnése esetén is érvényesül a passzív biztosítotti jogosultság, amennyiben annak törvényi feltételei teljesülnek.

Az egészségügyi szolgáltatási járulék fix összegű kötelezettség, független a tényleges jövedelemtől, ezért az egyéni vállalkozónak is, illetve a társas vállalkozásnak is meg kell fizetnie a kiegészítő tevékenységet folytatónak minősülő tagja után. Nem kell megfizetni az egészségügyi szolgáltatási járulékot arra az időtartamra, amely alatt a vállalkozó keresőképtelen, gyermekgondozási segélyben részesül, fogvatartott, ügyvédként, szabadalmi ügyvivőként, közjegyzőként fennálló kamarai tagsága szünetel, vagy egyéni vállalkozói tevékenysége szünetel.

Amennyiben az egyéni vállalkozónak nincs más biztosítási jogviszonnyal járó jogviszonya és az egészségügyi szolgáltatás igénybe vételére egyéb jogcímen sem jogosult, akkor köteles bejelentkezni az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére, mely kötelezettség a szüneteltetés kezdő napjától fenn áll (e kategóriában nincs passzív jogon történő ellátás!)

Külföldön élők, dolgozók esetében a biztosítási jogviszony illetve a fizetési kötelezettség attól függ, hogy mely országban folytatnak kereső tevékenységet.

Az Európai Gazdasági Térségben valamint az ún. „egyezményes államban” munkát vállalók az adott államban kötelesek a járulékfizetésre. Az úgynevezett harmadik államban munkát vállalók, ha Magyarországon bejelentett lakóhellyel rendelkeznek, a külföldi munkavállalás időtartamára is kötelezettek az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetésére.

Az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetésre történő bejelentkezési kötelezettséget a belföldi magánszemély, a ’T1011-es adatlapon teljesítheti. A bejelentőlap alapján az állami adóhatóság mindaddig „automatikusan” terheli az egészségügyi szolgáltatási járulékot a magánszemély adóazonosító jelén nyilvántartott  folyószámláján, amíg a változás, megszűnés a jelzett adatlapon benyújtásra nem került.

Az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettséget a kötelezett helyett annak hozzájárulásával más személy vagy szerv is teljesítheti, azonban az adóhatóság akkor is az eredeti kötelezett folyószámláján írja elő a havi járulék kötelezettségeket.

Az átvállalásról a kötelezettnek 15 napon belül – a 11T1011-es nyomtatványon- kell bejelentést tennie a NAV felé, mely az adóhatóság jóváhagyásával válik érvényessé.

A kötelezettség mértéke 2011. január 1-jétől havonta 5100 Ft, melyet a tárgyhónapot követő hó 12-ig kell teljesíteni. Időarányos járulékfizetési kötelezettség esetén egy naptári napra az 5100 Ft harmincad részét kell figyelembe venni, azaz napi 170 Ft-ot.

A fizetési kötelezettség teljesíthető készpénz-átutalási megbízással (csekken), banki átutalással - NAV „Egészségbiztosítási Alapot megillető bevételek” elnevezésű 10032000-06056229 számú számlaszámra -, illetve a kijelölt ügyfélszolgálatokon bankkártyás fizetéssel is.

2011.08.09.

Forrás: APEH >>

Hirdetés!

• Egy szép ajándék, életre szóló élmény lehet!
    Szeretnél meglepetést szerezni szeretteidnek?
    Születésnapra, névnapra, házassági évfordulóra, egyéb eseményekre.
    A legszebb ajándék egy csodálatos érme!
    Érme, Aranyérme, Ezüstérme >>