A nyugdíjas munkavállaló eltérő jogai

A Munka Törvénykönyve a nyugdíjas (pontosabban nyugdíjasnak minősülő) munkavállalók tekintetében a jogviszonyuk megszüntetésével összefüggésben néhány az általánostól eltérő (hátrányosabb) előírást tartalmaz. Ezeket tekintjük át röviden.

A Mt. alkalmazásában nyugdíjasnak az a munkavállaló minősül, aki

• a Tny. (1997. évi LXXXI. törvény) szerinti öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik,
  • a nyugdíj korhatár betöltése előtt öregségi nyugdíjban, vagy
  • korkedvezményes öregségi nyugdíjban, vagy
  • előrehozott (csökkentett összegű előrehozott) öregségi nyugdíjban, vagy
  • szolgálati nyugdíjban, vagy
  • korengedményes nyugdíjban, vagy
  • más, az öregségi nyugdíjjal egy tekintet alá eső nyugellátásban, illetőleg
  • rokkantsági (baleseti rokkantsági) nyugdíjban részesül.

E felsorolás azonban nem egyezik meg teljes egészében a Tbj. (1997. évi LXXX. törvény) szerinti öregségi nyugdíjas fogalmával.

Egyrészt a Tbj. csak az adott ellátásban ténylegesen részesülőt tekinti nyugdíjasnak (ide értve viszont a bármely EGT tagállamban folyósított nyugdíjat is), míg az Mt. azt is, aki a korhatárt betöltötte és rendelkezik az öregségi nyugdíjhoz szükséges feltételekkel.

Másrészt a Tbj. rehabilitációs járadékban részesülőt is nyugdíjasok közé sorolja, míg az Mt. a rehabilitációs járadékban részesülő munkavállalót megkülönböztetett védelemben részesíti, hiszen az ő munkaviszonya is csak különösen indokolt esetben szüntethető meg.

A munkavállaló köteles tájékoztatni a munkáltatót arról, hogy nyugdíjasnak minősül.

Az első különbség, melyet meg kell említenünk, hogy a nyugdíjasnak minősülő munkavállalóra nem vonatkoznak az Mt. 90. §-ában meghatározott felmondási tilalmak. Vele tehát akár a keresőképtelenség vagy a GYES folyósításának tartama alatt is lehet közölni a felmondás tényét. (Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai (táppénz, thgys, GYED) nem illetik meg a nyugdíjast, betegszabadságra viszont jogosult.)

További eltérés, hogy a munkáltatónak (rendes felmondás esetén) nincs indoklási kötelezettsége, tehát a nyugdíjasnak minősülő dolgozónak lényegében "ok nélkül" felmondhat.

Sőt, a munkavállaló nem jogosult végkielégítésre sem, amennyiben legkésőbb a munkaviszony megszűnésének időpontjában nyugdíjasnak minősül.

Ezzel szemben viszont a felmentési idő (a felmondási idő felére) az általános szabályok szerint neki is jár.

Munka Törvénykönyve >>

1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról >>

1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről >>

2011.08.08.

Forrás: Ügyvezető >>

Hirdetés!

• Egy szép ajándék, életre szóló élmény lehet!
    Szeretnél meglepetést szerezni szeretteidnek?
    Születésnapra, névnapra, házassági évfordulóra, egyéb eseményekre.
    A legszebb ajándék egy csodálatos érme!
    Érme, Aranyérme, Ezüstérme >>