NYENYI adatszolgáltatás 2011

Kell vagy nem kell a NYENYI adatszolgáltatás?

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 97. § (2) bekezdése értelmében a nyugdíjjogosultsághoz, illetőleg a nyugdíj-megállapításhoz szükséges adatokat a nyilvántartásra kötelezetteknek utolsó alkalommal 2009-re vonatkozóan - 2010. április 30-ig, illetve augusztus 31-ig - kellett teljesíteniük a nyugdíjbiztosítási igazgatóságok felé.

A nyugdíjbiztosítási igazgatóságok az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését - a biztosítottak (volt biztosítottak), leendő nyugdíjasok érdekében - figyelemmel kísérik. Az adatszolgáltatás elmulasztása esetén a jogszabály lehetőséget biztosít a nyugdíjbiztosítási igazgatóságnak mulasztási bírság kiszabására.

Az Országgyűlés által 2010. december 20-án elfogadott, „egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról" szóló 2010. évi CLXX. törvény az ún. NYENYI adatszolgáltatás meghosszabbításáról nem rendelkezett.

Tekintettel arra, hogy a Tny. 97. §-ának (2)-(4) bekezdését az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvénnyel és a megtakarítások ösztönzésével összefüggő törvénymódosításokról szóló 2009. évi CXVI. törvény 139. §-ának (3) bekezdése 2011. január 1-jétől hatályon kívül helyezte, így a foglalkoztatóknak, egyéni vállalkozóknak 2010. évre vonatkozóan NYENYI adatszolgáltatást nem kell teljesíteniük. Az említett törvény 148. §-ának (6) bekezdésében foglaltak szerint a 2010. január 1-jét megelőző időszak tekintetében a Tny. 97. § (3) bekezdésének - 2010. december 31-én hatályos - b) pontjában foglaltak 2010. december 31-ét követően is alkalmazhatók. Ez annyit jelent, hogy a 2010. január 1-jét megelőző időszakra vonatkozó adatokat elmaradt (ún. visszamenőleges) adatszolgáltatás keretében jelenleg is a fővárosi/megyei kormányhivatalok nyugdíjbiztosítási igazgatóságaihoz kell teljesíteni.

A visszamenőleges adatszolgáltatás teljesítéséhez szükséges NYENYI keretrendszer, valamint a NYENYI programok az ONYF honlapján elérhetők, illetve letölthetők.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Tny. 97. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv felhívására a nyugdíjbiztosítási feladatok ellátásához szükséges adatokat tizenöt napon belül kell közölni. Ez azt jelenti, hogy a nyugdíjbiztosítási igazgatóságok - például a nyugdíjigények elbírálásához vagy a Tny. 22/A §-a szerinti 0,5 %-os nyugdíjnöveléshez - 2011. szeptemberéig a 2010. teljes évi, és 2012. szeptemberéig a 2011. évi ún. töredékidőszakra vonatkozó adatokat közvetlenül a foglalkoztatótól, egyéni vagy társas vállalkozótól stb. szerzik be.

A 2010. és a 2011. évi adatok közléséhez az ONYF az informatikai támogatást biztosította, és honlapján elérhetővé tette (Biztosítási Idő és Kereset/Jövedelemközlő Program), tehát a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek által a nyugdíjbiztosítási feladatok ellátáshoz kért adatok elektronikus úton, ügyfélkapun keresztül történő közlésére is lehetőség van.

2011.05.06.

Forrás: Adóhírek >>

Hirdetés!

• Egy szép ajándék, életre szóló élmény lehet!
    Szeretnél meglepetést szerezni szeretteidnek?
    Születésnapra, névnapra, házassági évfordulóra, egyéb eseményekre.
    A legszebb ajándék egy csodálatos érme!
    Érme, Aranyérme, Ezüstérme >>