Amikor a munkavállaló mond fel jogellenesen…

Az esetek többségében a munkavállaló vitatja a felmondás jogszerűségét, és amennyiben ezt s bíróság is megerősíti a munkáltató köteles ennek ódiumát viselni. Vannak esetek azonban, amikor a munkavállaló jár el jogviszonya megszűntetésekor felelőtlenül és a munkáltató tarthat igényt kárpótlásra.

Az Mt. 101. §-a értelmében. ha munkavállaló, ha munkaviszonyát nem a törvényben előírtak szerint szünteti meg, köteles a munkáltató számára a rá irányadó felmondási időre járó átlagkeresetének megfelelő összeget megfizetni.

Ha a munkavállaló a határozott időtartamú munkaviszonyát szünteti meg jogellenesen, megfelelően kell fenti szabályt alkalmazni azzal, hogy a határozott időből még hátralévő időtartam rövidebb, mint a felmentési ideje, a munkáltató csak a hátralévő időre járó átlagkereset megfizetését követelheti.

Ezen túlmenően a munkáltató jogosult a fenti mértéket meghaladó kárának érvényesítésére is.

Mikor jár a munkavállaló jogszerűtlenül? Abban az esetben, ha

• megsérti az Mt. 87. § (2) bekezdését, miszerint a munkaviszony megszüntetésére irányuló megállapodást, illetve nyilatkozatokat írásba kell foglalni,
  • figyelmen kívül hagyja az Mt. 92. §-ának a felmondási időre vonatkozó szabályait. (A felmondási idő legalább 30 nap és ez a munkáltatónál eltöltött évek függvényében növekedhet. Rendes felmondás esetén a munkáltató ragaszkodhat a felmondási időhöz.) Amennyiben a munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése kizárólag azért jogellenes, mert a felmondási idő egy részét nem tölti le, megtérítési kötelezettsége a le nem töltött idővel arányos.
  • nem állnak fenn a rendkívüli felmondás 96. §-ban meghatározott feltételei, tehát nem igaz, hogy a munkáltató a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegte, vagy egyébként olyan magatartást tanúsított, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi. (Ráadásul: a rendkívüli felmondás jogát az ennek alapjául szolgáló okról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül, legfeljebb azonban az ok bekövetkeztétől számított egy éven belül, bűncselekmény elkövetése esetén a büntethetőség elévüléséig lehet gyakorolni.) és végül
  • jogszerűtlenül jár a munkavállaló abban az esetben is, ha munkaviszonya megszüntetésekor munkakörét nem az erre előírt rendben átadja át, illetve számol el munkáltatójával.

A munkáltató a munkavállaló által okozott kár megtérítésére vonatkozó igényét bíróság előtt érvényesítheti azzal, hogy a Kollektív szerződés meghatározhatja azt az értéket, amelyet meg nem haladó mértékben a munkáltató a munkavállalót közvetlenül kártérítésre kötelezheti.

2011.05.03.

Forrás: Ügyvezető >>

Hirdetés!

• Egy szép ajándék, életre szóló élmény lehet!
    Szeretnél meglepetést szerezni szeretteidnek?
    Születésnapra, névnapra, házassági évfordulóra, egyéb eseményekre.
    A legszebb ajándék egy csodálatos érme!
    Érme, Aranyérme, Ezüstérme >>