Enter Könyvelő Iroda
Enter Könyvelő Iroda

Közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan megkötött szerződések...

2008.02.28.

Tájékoztató a közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan megkötött szerződések alapján történő kifizetésekre vonatkozó szabályokkal kapcsolatos legfontosabb kérdésekről

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 36/A. §-ának értelmében közbeszerzések esetén a kifizetések során 2008. március 1-jétől új felelősségi szabályok lépnek hatályba a közpénzek védelme érdekében. Az új jogintézménnyel kapcsolatban felmerülő kérdéseket az alábbi tájékoztató tartalmazza.

1. A kifizetések alanyai

A közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: Kbt.) szerinti nyertes ajánlattevő és az alvállalkozók, valamint a polgári jog szerinti alvállalkozók között megkötött vállalkozási szerződések alapján havonta nettó módon, azaz forgalmi adót nem tartalmazó 100 ezer Ft-ot meghaladó kifizetés csak abban az esetben teljesíthető, ha a kifizetést megelőzően a kifizetés jogosultja bemutat, átad vagy megküld egy 15 napnál nem régebbi adóigazolást a fizetésre kötelezett vállalkozónak. A 100 ezer Ft-os határ elszámolási időszaktól, részteljesítéstől stb. független, azt mindig egy naptári hónapra vetítve összesítve kell számítani. Amennyiben egy naptári hónapban több részletben történik kifizetés és például - a kifizetések kis összege miatt - csak a negyedik alkalommal lépi túl a kifizetést teljesítő vállalkozás a 100 ezer Ft-os határt, az adóigazolást ennél a kifizetésnél kell először kérni.

A felelősségi szabály túlmutat a Kbt. fogalomrendszerén és a Polgári Törvénykönyv szerinti vállalkozókat (alvállalkozókat) is bevonja a rendelkezés személyi hatálya alá, így a felelősség a vállalkozói lánc minden pontján fennáll, ahol közpénzből - a közbeszerzés tárgyának megvalósításához kapcsolódóan - fizetnek.

2. Alkalmazhatóság

Az Art. 36/A. §-át kizárólag azoknál a kifizetéseknél kell alkalmazni, amelyek a Kbt. szerinti ajánlatkérő, illetve a nevében eljáró más személy és a nyertes ajánlattevő között a hatálybalépést követően történnek, valamint a közbeszerzés megvalósításához kapcsolódóan a vállalkozók (alvállalkozók) között már megkötött vagy a jövőben megkötendő szerződések alapján, 2008. március 1-jétől történő kifizetésekre vonatkozik. Ez alapján mindig a kifizetés időpontját, nem pedig a szerződéskötést vagy a teljesítést kell vizsgálni.

3. Tájékoztatási kötelezettség és annak elmulasztásának a szankcionálása

A közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan megkötött mindegyik szerződés esetén a vállalkozó tájékoztatja az alvállalkozót arról, hogy a szerződés és ennek teljesítése esetén a kifizetés a közbeszerzési felelősségi szabály (Art. 36/A. §) hatálya alá esik. A tájékoztatási kötelezettséget már megkötött szerződések esetén is alkalmazni kell utólagosan, ha az alapján kifizetés történik.

A tájékoztatási kötelezettség elmulasztása kiemelt szankcióval jár. Eszerint az Art. 172. §-ának (17) bekezdése alapján az adózó a közbeszerzések közvetlen megvalósítása érdekében megkötött vállalkozási szerződésekhez kapcsolódó, e törvény 36/A. § (2) bekezdése szerinti tájékoztatási kötelezettségének megsértése esetén, kifizetésenként a kifizetés összegének 20%-áig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.

4. Felelősségi szabályok

Amennyiben az alvállalkozó a kifizetés előtt nem tud „nullásnak” minősülő együttes adóigazolást bemutatni, azaz tartozása van, a vállalkozó az adóhatóság intézkedéséig visszatartja a kifizetést az igazolásban feltüntetett köztartozás erejéig. Amennyiben ezt nem teszi, a kifizetés erejéig egyetemlegesen felel az alvállalkozó köztartozásáért. Ha az adóigazolás tartozást mutat, az adóhatóság a végrehajtás szabályai szerint a végrehajtási jegyzőkönyv kiállításával és megküldésével haladéktalanul intézkedik a követelés lefoglalásáról. A vállalkozó a követelés lefoglalását követően mentesül az egyetemleges felelősség alól.

5. Az igazolás tartalma

Az eljárás során megkövetelt adóigazolás egy nemlegesnek minősülő együttes adóigazolás. Az együttes igazolás tartalmazza mind az állami adóhatóságnál, mind a vámhatóságnál fennálló köztartozás fennállását vagy annak hiányát. Az igazolás iránti kérelmet elegendő az állami adóhatóságnál előterjeszteni, ezután az adóhatóság megkeresi a vámhatóságot és beszerzi az igazolás kiállításához szükséges adatokat. A közbeszerzéshez kapcsolódó kifizetés céljából igényelt adóigazolás iránti kérelem tartalmazza a kifizetést teljesítő adózó nevét (elnevezését), székhelyét (címét), adóazonosító számát.

Az igazolás iránti kérelem elektronikus úton is beszerezhető.

A közbeszerzés során teljesítendő kifizetéshez igényelt igazolás illetékmentesen kérhető.

Az igazolás kiállítására az ügyintézési határidő nyolc nap.

6. Kapcsolt vállalkozások felelőssége

Amennyiben a kifizetés kapcsolt vállalkozások között történik, a közbeszerzések közvetlen megvalósításában részt vevő mindegyik kapcsolt vállalkozás egyetemlegesen felel a kifizetés összegéig a kifizetés időpontjában fennálló, azon kapcsolt vállalkozás köztartozásáért, amelynek a kifizetést teljesítették.

Kapcsolt vállalkozási viszonyban álló vállalkozások esetén a tulajdonosi, irányítási viszonyok stb. összefonódása miatt indokolt az egyetemlegesség, amely nem terjed ki azon kapcsolt vállalkozásokra, amelyek a közbeszerzés megvalósításában nem vesznek részt.

7. Az ajánlatkérő, illetve a nevében eljáró más személy kötelezettségei

A fenti szabályokat – ideértve a tájékoztatási kötelezettséget – a Kbt. szerinti ajánlatkérő, illetve a nevében eljáró más személy és a nyertes ajánlattevő között létrejött szerződésekre is alkalmazni kell, azzal az eltéréssel, hogy az ajánlatkérőt nem terheli a visszatartási kötelezettség az ajánlati vagy a teljesítési biztosítékra, illetőleg az ajánlatkérőnek egyetemleges felelőssége nem keletkezik.

8. Az Art. 36/A. § alkalmazásának kezdő időpontja

Az Art. 36/A. § alkalmazása szempontjából a közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan megkötött szerződések alapján történő tényleges kifizetések időpontja az irányadó. Amennyiben a pénzügyi teljesítés időpontja 2008. március 1. vagy azt követő időpont - a Kbt. hatálya alá tartozó szerződések megkötésének, illetve a nyertes ajánlattevő és az alvállalkozó, valamint az alvállalkozók közötti egyes szerződések megkötésének, létrejöttének, teljesítésének dátumától függetlenül - az Art. új szakaszának rendelkezéseit alkalmazni kell. Így például akkor is, ha egy 2007. évben megkötött szerződés alapján 2008. március 1-jén vagy ezt követően történik kifizetés. 

9. Az Art. 36/A. § hatálya alá tartozó személyi kör (alvállalkozói lánc)

 Az Art. 36/A. § (1) bekezdése alapján nemcsak a Kbt. szerinti nyertes ajánlattevő és alvállalkozók közötti, hanem a polgári jog szerinti alvállalkozók között megkötött szerződések alapján történő valamint - a 36/A. § (6) bekezdése alapján - a Kbt. szerinti ajánlatkérő, illetve a nevében eljáró más személy és a nyertes ajánlattevő között létrejött szerződések alapján teljesített kifizetésekre is alkalmazni kell az adóigazolás bemutatásának kötelezettségét. Ez azt jelenti, hogy mindig azon személy/szervezet részére kell benyújtani az együttes adóigazolást, aki a kifizetést teljesíti. Így a nyertes ajánlattevőnek az ajánlatkérő számára, a fővállalkozónak a - vele szerződést kötő - nyertes ajánlattevő számára, az alvállalkozónak a vele szerződéses viszonyban álló fővállalkozója számára kell benyújtania (bemutatnia, átadnia) az együttes adóigazolást, azaz a kifizetés előtt minden esetben fennáll az adóigazolás bemutatásának kötelezettsége a vállalkozói lánc bármely szintjén.

10. Az Art 36/A. § hatálya alá tartozó szerződések köre

10.1. Vállalkozási szerződések: Az Art. 36/A. § (1) bekezdése a vállalkozási szerződési típust nevesíti a vállalkozói láncban, vagyis a nyertes ajánlattevő és az alvállalkozója, valamint az alvállalkozók között megkötött szerződések esetén (ideértve a vállalkozási szerződések valamennyi típusát is pl.: építési, szerelési, tervezési, kutatási szerződés). Ezen felek között a vállalkozói lánc egészére kiterjedően, azonban kizárólag a vállalkozói szerződések esetében kell alkalmazni az Art. 36/A. §-ában foglaltakat.

10.2. Egyéb, vállalkozási szerződésnek nem minősülő szerződések: Az Art. 36/A. § (6) bekezdése azonban az ajánlatkérő (illetve a nevében eljáró más személy) és a nyertes ajánlattevő közötti szerződések esetén nem nevesít típust, azaz az ajánlatkérő és a nyertes ajánlattevő közötti, valamennyi a közbeszerzéshez kapcsolódó szerződés esetén - típusától függetlenül - alkalmazni kell az Art. 36/A. §-ában foglaltakat.

11. Az adóigazolás bemutatásának időpontja, a „kifizetés időpontját megelőzően” kifejezés értelmezése

Az Art. 36/A. § (1) bekezdése értelmében az alvállalkozó a kifizetés időpontját megelőzően bemutat, átad vagy megküld egy 15 napnál nem régebbi, nemlegesnek minősülő együttes adóigazolást, mellyel igazolja, hogy az állami adóhatóságnál és a vámhatóságnál nincs nyilvántartott köztartozása. Annak megítélésénél, hogy a kifizetés időpontját megelőző 15 napnál nem régebbi-e a nemleges adóigazolás a tényleges pénzügyi teljesítés idejét és az adóigazolás kiállításának napját kell figyelembe venni (nem a számla kiállításának időpontja, illetve az azon feltüntetett fizetési határidő a meghatározó). A „kifizetést megelőzően” kifejezés alatt a kifizetendő összegre adott folyószámla feletti rendelkezési jog gyakorlását (illetve a készpénzátutalási megbízás feladását) közvetlenül megelőző időponttól az átutalási megbízás (illetve a készpénzátutalási megbízás) napját megelőző munkanapig tartó időtartam értendő. A kifizetés napja nem számít bele a 15 napba. Amennyiben a kifizetés valamely okból elhúzódik, akkor az adóigazolás kiállításától számított 15 napnál régebbi adóigazolás esetén az újabb kifizetés előtt egy újabb együttes adóigazolást kell kérni az alvállalkozótól. Egyebekben a kifizetést teljesítő érdeke is, hogy az adóigazolás a kifizetés dátumához képest a lehető legközelebbi időpontban kerüljön bemutatásra, tekintettel arra, hogy amennyiben a köztartozás fennállása ellenére teljes összegű kifizetést teljesít, akkor egyetemlegesen felel az alvállalkozót a kifizetés időpontjában terhelő köztartozásért (Art. 36/A. § (3) bekezdése).

A törvény elegendőnek tekinti a nemleges, együttes adóigazolás bemutatását is a kifizetés teljesítéséhez, azonban a később felmerülő esetleges jogviták elkerülése érdekében célszerű, ha a kifizetést teljesítő a részére bemutatott adóigazolásról másolatot készít, mellyel igazolni tudja, hogy a törvényi feltételeknek megfelelő nemlegesnek minősülő együttes adóigazolás alapján teljesítette a teljes összegű kifizetést.

12. Az együttes adóigazolás benyújtása központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó közbeszerzések esetén

Központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó közbeszerzések esetén is az Art. 36/A. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak, azaz mindig azon személy/szervezet részére kell benyújtani az együttes adóigazolást, aki a kifizetést teljesíti. Így a nyertes ajánlattevőnek az ajánlatkérő számára, a fővállalkozónak a - vele szerződést kötő - nyertes ajánlattevő számára, az alvállalkozónak a vele szerződéses viszonyban álló fővállalkozója számára kell benyújtania (bemutatnia, átadnia) az együttes adóigazolást.

13. Ugyanazon együttes, nemleges adóigazolás felhasználása egy kifizetőnél több számla kifizetéséhez

Amennyiben ugyanazon ajánlatkérő és nyertes ajánlattevő vagy vállalkozók közötti szerződéses viszonyok alapján ugyanazon időpontban több kifizetés is esedékessé válik, akkor természetesen elegendő egy adóigazolás a felek vonatkozásában, azonban ebben az esetben is szükséges az adóigazolás bemutatás tényének megfelelő dokumentálása. Elegendő egy adóigazolás akkor is, ha ugyanazon felek között az egyes esedékes kifizetések ugyan nem egy napra esnek, de valamennyi esedékes kifizetés esetében teljesül, hogy ugyanazon adóigazolás a kifizetéseket megelőző 15 napnál nem régebbi.

14. A kifizető által követendő eljárás, amennyiben az alvállalkozó által bemutatott adóigazoláson tartozás szerepel

Amennyiben nem „nullás” a kifizetés teljesítését megelőzően az alvállalkozó által bemutatott együttes adóigazolás, akkor a kifizető  az adóigazolásban feltüntetett köztartozásnak megfelelő összeget visszatartja és a kifizetést a köztartozás összegével csökkentve teljesíti. A köztartozás összegével csökkentett kifizetés az adóhatóság végrehajtási cselekménye (a követelés foglalásról szóló adóhatósági értesítés) előtt is teljesíthető.

Amennyiben ugyanazon kifizető egy igazolás alapján - annak érvényességi idején belül - többször fizet és az igazolás köztartozást mutat, a kifizetéseket olyan mértékben kell visszatartani, amely mértékben azok az igazolásban feltüntetett köztartozást fedezik. Ha a köztartozás erejéig a visszatartást gyakorolták, a köztartozás összegét meghaladó többi kifizetést már visszatartás nélkül teljesítheti ugyanazon kifizető.

15. Több kifizető esetén követendő eljárás, amennyiben az alvállalkozó által bemutatott adóigazoláson tartozás szerepel

Amennyiben ugyanazon vállalkozó több kifizetőtől vár azonos esedékességű kifizetést, akkor az együttes adóigazolás iránti kérelmen feltünteti valamennyi, részére kifizetést teljesítő nevét (elnevezését), székhelyét (címét), adóazonosító számát. A kérelem alapján az adóhatóság egy adóigazolást állít ki, melyen a kifizetőre vonatkozó adatok nem szerepelnek, ezzel az igazolás „általános jelleggel” használható. Az együttes adóigazolás így felhasználható valamennyi kifizetést teljesítővel szemben fennálló adóigazolás bemutatási kötelezettség teljesítésére. Ennek értelmében egy adóigazolás papíralapon tetszőleges számban másolható vagy elektronikus úton tetszőleges számban sokszorosítható és felhasználható.

Amennyiben nem „nullás” a kifizetés teljesítését megelőzően a vállalkozó által bemutatott együttes adóigazolás és azt esetlegesen több kifizető viszonylatában is fel kívánja használni a vállalkozó, akkor valamennyi kifizetőnek a bemutatott adóigazoláson feltüntetett tartozás összegét vissza kell tartania, a kifizetést a köztartozás összegével csökkentve teljesíthetik. Amennyiben bármelyik kifizető számára megküldött követelésfoglalásról szóló adóhatósági értesítés alapján, vagy esetleg a vállalkozó önkéntes teljesítése eredményeként a köztartozás megfizetésre kerül, akkor újabb, immár nemlegesnek minősülő együttes adóigazolás alapján, akár a következő napon, teljesítheti a követelésfoglalással nem érintett kifizető a köztartozásra visszatartott összeg kifizetését.

16. 2008. március 1-jét megelőzően is kérhető az adóhatóságtól közbeszerzéshez kapcsolódó kifizetés céljából együttes, nemleges adóigazolás

A közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan együttes adóigazolás már 2008. január 1-től kérhető. Az Art. 36/A. §-ában foglalt rendelkezéseket csak a közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan megkötött szerződések alapján 2008. március 1-jei vagy azt követően teljesített kifizetésekre kell alkalmazni. Annak érdekében, hogy az igazolás március 1-jén rendelkezésre álljon, a kiadása iránti kérelmet az igazoláskiadás határidejére figyelemmel (8 nap) kell megfelelő időben benyújtani.

17. Az Art 36/A. § hatálya kiterjed arra az esetre is, amikor az ajánlatkérő nem állami vagy önkormányzati szerv, hanem gazdasági társaság

Az Art. 36/A. § (1) bekezdése a Kbt. szerinti nyertes ajánlattevőt és alvállalkozóit, a (6) bekezdés pedig a Kbt. szerinti ajánlatkérőt nevesíti. A Kbt. 2. § (4) bekezdése értelmében a törvényt önként alkalmazó szervezetre (személyre) a törvény minden rendelkezése vonatkozik. A Kbt. 22. § (1) bekezdés i)-j) pontjai szerint ajánlatkérőnek minősül többek között az a jogi személy, amelyet közérdekű, de nem ipari vagy kereskedelmi jellegű tevékenység folytatása céljából hoznak létre, illetőleg amely ilyen tevékenységet lát el, ha az Országgyűlés vagy a Kormány meghatározó befolyást képes felette gyakorolni illetveaz a jogképes szervezet is, amelyet a bekezdés a)-i)pontjában meghatározott egy vagy több szervezet (ide nem értve az államot) az alaptevékenysége ellátására hoz létre, és ha ilyen szervezet felett meghatározó befolyást képes gyakorolni. A Kbt. 162. §-a alapján ajánlatkérők a következő szervezetek is, ha a 163. §-ban meghatározott tevékenységek valamelyikét folytatják: a 22. § (1) bekezdésében meghatározott ajánlatkérők; az a gazdálkodó szervezet [Ptk. 685. § c) pontja], amely felett az a) pontban meghatározott egy vagy több szervezet közvetlenül vagy közvetve meghatározó befolyást képes gyakorolni; továbbá ajánlatkérő az az (1) bekezdés alá nem tartozó szervezet is, amely a 163. §-ban meghatározott tevékenységek valamelyikét vagy ezek kombinációját különleges vagy kizárólagos jog (166. §) alapján folytatja.

Az idézett jogszabályi rendelkezések alapján egyértelműen megállapítható, hogy gazdasági társaságokra és egyéb gazdálkodó szervezetekre is kiterjed az Art. 36/A. §-ának hatálya.

18. Az együttes, nemleges adóigazolás kiadása, valódiságának ellenőrzése

Az Art. 85/A. § (1) bekezdése értelmében az együttes igazolás tartalmazza mind az állami adóhatóságnál, mind a vámhatóságnál fennálló köztartozás fennállását vagy annak hiányát. Az igazolás iránti kérelmet az állami adóhatóságnál kell előterjeszteni, ezután az adóhatóság megkeresi a vámhatóságot és beszerzi az igazolás kiállításához szükséges adatokat. Az igazolás kiadásának határideje a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 83. § (3) bekezdése alapján nyolc nap. Az alvállalkozónak lehetősége van arra is, hogy az adóhatóságtól az igazolás kiállítását meghatározott időpontra (határnapra) kérje, ebben az esetben az igazolás kiadásának napja értelemszerűen nem lehet korábbi, mint az adózó által megjelölt nap.

Az Art. 85/A. § (3) alapján a közbeszerzéshez kapcsolódó kifizetés céljából igényelt adóigazolás iránti kérelem tartalmazza a kifizetést teljesítő adózó nevét (elnevezését), székhelyét (címét), adóazonosító számát. Az igazolás iránti kérelem elektronikus úton is előterjeszthető az Art. 175. § (11) bekezdése alapján. A közbeszerzés során teljesítendő kifizetéshez igényelt igazolás tárgyi illetékmentesen kérhető.

Amennyiben a kifizetést teljesítő adózóban kétség merül fel az adóigazolás valódiságát illetően, akkor lehetősége van meggyőződni annak tartalmáról, valódiságáról elektronikus úton kiadott igazolás esetén az adóhatóság portálján, a Központi Szolgáltató rendszeren történt személyazonosítást követően, az adóigazolás ügyszámának és az adóigazolás kelte alatt található „Ellenőrzési azonosító” megadásával. Az ellenőrzés az eBEV rendszer>Információk menü> Adóigazolás ellenőrzése menüpontban hajtható végre. A papíralapon kiadott igazolás valódiságáról a felhasználó - erre irányuló kérelme beérkezését követő 3 munkanapon belül - kap tájékoztatást az adóhatóságtól.

2003. évi XCII. törvény az adózás rendjéről

Forrás: APEH

Fórum - Hozzászólás a fórumban >>

Tipp!

Hirdessen a Magyar Tudakozó oldalain >>

Hatékony üzleti honlapokat készítünk megfizethető áron >>

Most ingyen regisztrálhatja cégét Magyarország Cégkeresőjében >>

Linkweb - Készítse el cégbemutatóját portálunkon >>