Enter Könyvelő Iroda
Enter Könyvelő Iroda

Tömegesen hullhatnak el a magyar családi vállalkozások

A rendszerváltozás környékén indult magyar cégeknél jelentős arányban a következő években jön el a vezetőváltás ideje. A statisztikák szerint ugyanakkor csupán a családi vállalkozások harmada jut el a második generációig, így várhatóan a magyar vállalkozások jelentős része fog belebukni a generációváltásba. Elemzésünk az okokat és a lehetséges megoldásokat tárja fel.

Csak 4 százaléka éri meg a negyedik generációt

A világ legrégebbi ma is működő családi vállalkozását 1623-ban alapították. Tizennégy generáció óta működik. A politikailag és gazdaságilag stabilnak tekinthető USA-ban is a családi vállalkozások mindössze 30 százaléka jut el a második generációig. Az okokat vizsgálva legtöbbször azt találjuk, hogy az alapító-tulajdonos személye a forrása és letéteményese a vállalkozás sikerének, és pontosan ő az oka a sikertelen utódlások többségének is.

Magyarországon a rendszerváltást követő első sikeres vállalkozói generáció ezekben az években jut abba az életkorba, hogy felmerül az alapító visszavonulásának és az utódlásnak a kérdése. Éppen ezért tanulságos összefoglalni a három leggyakoribb okát a vállalkozás gyors hanyatlásának az utódlást követő években:

  • A tulajdonos olyan „hatalmi centrumként” működik, amely egy személy fejében koncentrálja a vállalkozás stratégiáját, know-how-ját, legfontosabb üzleti kapcsolatait. A vállalkozás számára nincs írott - és a munkatársak számára ismert – jövőkép és jól követhető vezérfonal. Ha ez a személy kilép a szervezetből, vákuum marad mögötte, a munkatársak elveszítik azt a személyt, aki a fejében hordoz minden tudást, amely a további fejlődéshez – rosszabb esetben a stagnáláshoz – szükséges.
  • Gyakran nincsenek írott szabályzatok, kialakított folyamat-struktúrák, amelyek a napi operáció magas szintű elvégzését biztosítják. Ezt a tulajdonos utasításai helyettesítik. A munkatársakból emiatt fokozatosan kiveszik a proaktivitás, a tenni akarás, egyszerű végrehajtókká alakulnak. A további fejlődéshez ugyanakkor nem csak egy ember, de az egész szervezet kreatív energiájára szükség van.
  • A tulajdonosban az előző pontban leírtak miatt megerősödik a meggyőződés, hogy nélküle megáll az élet, a munkatársai képtelenek önállóan dolgozni. Ugye Önök is láttak már olyan vállalkozót, aki évek óta nem volt szabadságon, mert úgy gondolta, hogy egy hétre sem teheti ki a lábát a cégéből?

Mi a következmény? A tulajdonosból mindenki felé kiveszik a bizalom, hogy rajta kívül bárki sikeresen tudná működtetni a vállalkozást. Egy ilyen helyzetben az utódként szóba jöhető vezető már nem kapja meg kezdetektől azt az alapvető bizalmat és támogatást, felelősséget és hatáskört, amelyek szükségesek lennének valódi vezetővé válásához.

Alternatív megoldás az interim menedzser

A tulajdonos – időnként joggal – tarthat attól, hogy akár belső embert, akár külső menedzsert hív a vállalat élére, a családi befolyás csökken, amely folyamat akár odáig is elvezethet, hogy a vállalkozás ellenőrzése kikerül a család birtokából.

Az interim menedzserek azért ideálisak a feladatra, mert ez nem áll érdekükben, hiszen néhány hónapra érkeznek a vállalkozáshoz, a feladat elvégzése után távoznak. Az ott töltött idő alatt:

  • szabályozott működési folyamatokat építenek ki,
  • rendezik a felelősségi és hatásköri rendszert,
  • megtalálják a gyenge pontokat és megoldást adnak azokra,
  • mentorként felkészítik az utódot a vállalkozás vezetésére.

Összességében tehát „leválasztják” a tulajdonost a cég operatív vezetésének egyes feladatairól, és olyan struktúrát alakítanak ki, amelyben a vállalkozás képes az alapító tulajdonos folyamatos jelenléte nélkül is működni. Ez a folyamat az esetek többségében 3-6, ritkán 12 hónapot vesz igénybe.

Bizalom nélkül nem megy

A családi vállalkozások tulajdonosai esetében nehezíti az interim menedzserek alkalmazását a bizalom megteremtésének nehézsége. A bizalomról az egyik legfrappánsabb megfogalmazást Tom Marshall keresztény tanító könyvében találhatjuk, aki szerint a bizalom nem egy tudatos dolog, hanem hit kérdése. Hit abban, hogy a másik személy:

  • képes megtenni valamit,
  • meg is akarja tenni azt a valamit.

Fontos felismerni, hogy a bizalomnak a tulajdonosban kell kialakulnia. A bizalom kialakulása pedig egy folyamat, amelynek egy pontján döntést kell hozni: el kell dönteni, hogy elhiszi-e az interim menedzserről, hogy megvan benne a képesség és az akarat.

Ebben szerepe van ugyan az interim menedzsernek is, hiszen számít, hogy ténylegesen mennyire alkalmas a feladatra, mennyire magabiztos, mennyire tisztán és világosan kommunikál. Mégis a döntésnek a tulajdonosban kell megszületni. Nem csak szavakban, hanem tettekben is meg kell mutatkoznia. Valódi bizalom esetén:

  1. A tulajdonos elfogadja, hogy nem csak egy jó megoldás van. Akkor is támogatja az interim menedzsert, ha önmaga más megoldást választott volna.
  2. A tulajdonos „lép egyet hátra”, és tudomásul veszi, hogy látszólag kicsúszik a dolgok irányítása a kezéből.
  3. Minden szükséges információt átad, partnerként viselkedik.
  4. Elfogadja, hogy az addig általa ideálisnak tartott szervezet, a folyamatok, a működési struktúra átalakulhatnak.
  5. A háttérből támogatja a kiszemelt vezető utód mentorálásának folyamatát, azt elsődlegesen az interim menedzserre bízza.

Végül a legnehezebb: elfogadja, hogy az addigi tulajdonosi-vezetői tekintélye, az ezzel járó privilégiumok egy része csökken vagy megszűnik.

Amennyiben egy hasonló helyzetben lévő vállalattulajdonos a felsorolt pontok mindegyikére azt mondja: igen, ezt teszem, úgy igen jó esélye van arra, hogy rengeteg munkával felépített vállalkozása sikeresen veszi az utódlással járó akadályokat, és bekerül a családi vállalkozásoknak abba a néhány százalékába, amely nemcsak a második, de akár a harmadik, negyedik, sokadik generáción keresztül is sikeresen működik és fejlődik.

Forrás: MFOR >>

2010.10.25.

Fórum - Hozzászólás a fórumban >>

Hirdessen itt!

  • Tisztelt Cégvezető!
    Miért fizetne más cégkeresőkbe évente 50-80 ezer forintot?
    Portálunkon, ingyen is regisztrálhatja cégét!
    Budapesti Cégkereső és hirdetési portál >>
  • Az érme csodálatos ajándék és egy befektetési lehetőség!
    Gondoltál már arra, hogy milyen szép ajándék az érme?
    Szeretnél meglepetést szerezni szeretteidnek, amire életük végéig emlékeznek?
    Születésnapra, névnapra, Valentin napra, házassági évfordulóra, karácsonyra, egyéb eseményekre.
    A leszebb ajándék egy csodálatos érme!
    Érme, Aranyérme, Ezüstérme >>

  • Linkweb - Linkgyűjtemény
    Mutassa be honlapját, szolgáltatását, tevékenységét portálunkon!
    A Linkweb dinamikusan fejlődő portál!
    Linkweb >>