Igazolások a munkaviszony megszüntetésekor

A munkavállalótól történő „elköszönés” egy sor adminisztrációs terhet is ró a munkaadóra, melynek jelentős részét a különböző igazolások kiállítása teszik ki.

A Munka Törvénykönyve vonatkozó rendelkezései szerint a munkáltatónak a munkaviszony megszűnésekor az alábbi tartalmú igazolást kell kiállítania:

• munkavállaló személyi adatait (név, leánykori név, anyja neve, születési hely és idő),
  • a munkavállaló TAJ száma,
  • a munkáltatónál munkaviszonyban töltött idő tartama,
  • a munkavállaló munkabéréből jogerős határozat vagy jogszabály alapján levonandó tartozása, illetve ennek jogosultját; vagy, a tartozásra vonatkozó "nemleges" megjegyzés,
  • a munkavállaló által a munkaviszony megszűnésének évében igénybe vett betegszabadság időtartama,
  • a munkavállaló Mt. 95. § (5) bekezdésében meghatározott, emelt összegű végkielégítésben való részesülését,
  • a munkavállaló pénztártag által választott magánnyugdíj-pénztár megnevezését, címét, bankszámlaszámát. Ha a tagságra kötelezett pályakezdő munkavállaló nem választott pénztárat, ezt a tényt jelezni kell, és meg kell jelölni az illetékes területi pénztár megnevezését, címét.

Fenti "alapigazoláson" túl a munkáltatónak ki kell állítania az egyéb jogszabályokban előírt következő igazolásokat.

- Az Art. 46. § (5) bekezdése értelmében, ha a magánszemély munkaviszonya év közben megszűnik, a munkáltató az adóévben általa kifizetett jövedelemről és a levont adóelőlegekről szóló bizonylatot (igazolást, adatlapot) a munkaviszony megszűnésének időpontjában köteles a magánszemély részére kiadni. Az igazolásnak tartalmaznia kell az adóéven belüli előző munkáltató által közölt adatokat is.

- Tbj. 47. § (3) bekezdése szerint a foglalkoztatónak a biztosítással járó jogviszony év közben történő megszűnése esetén a jövedelemigazoláshoz csatoltan soron kívül igazolást kell kiadnia a biztosított részére a tárgyévben fennállt biztosítási idő "tól-ig" tartamáról, a levont járulékok (tagdíj) összegéről, a foglalkoztató által megfizetett egészségbiztosítási járulék összegéről és azok alapjáról.

- A Foglalkoztatási törvény 36/A. §-a értelmében a munkaadó a munkaviszony megszűnése, illetve megszüntetése esetén, az utolsó munkában töltött napon köteles a munkanélküli igazolólapot a munkavállalónak átadni. Ennek formátumát a 4/1997.(I.28.)MÜM rendelet mellékletében találhatjuk.

- Az Eb.tv. 38. § (1) bekezdése alapján a foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor az u.n. Tb. kiskönyvbe (egészen pontosan az "Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról" elnevezésű igazolványba, melyet egyébként a jogviszony tartama alatt ő őrzött) a megszűnést köteles bejegyezni és az Igazolványt a biztosítottnak az utolsó munkában töltött napon átadni, aki az átvételt írásban elismeri.

A fent említett kötelezettségek elmulasztásához közvetlen szankciók fűződnek. De ezen túlmenően is érdemes szem előtt tartani azt, hogy amennyiben a munkavállaló az említett igazolás hiányában (vagy azok helytelen adattartama) miatt nem tud elhelyezkedni, akkor ez a volt munkáltató kártérítési felelősségét is megalapozhatja.

Munka Törvénykönyve

Forrás: Ügyvezető

2009.06.26.

Tudta Ön, hogy több százezer forint birságot fizethet?
Amennyiben nincs elkészítve, aktualizálva a kötelező szabályzata!
Kötelezően elkészítendő szabályzatok

Gondolt már arra, hogy mennyi látogatót, ügyfelet és bevételt jelent a jó pozíció?
Fontos Önnek a honlapja látogatottsága, cége bevétele?
Vegyen részt a Google hirdetési kampányunkban!
Google kampányok teljes körű lebonyolítása

Miért fizetne évente 50-80 ezer forintot, más cégkeresőkbe?
Nálunk, akár ingyen regisztrálhatja cégét!
Magyar Tudakozó - Magyarország Cégkeresője!

Linkweb - Linkgyűjtemény