|
|
Igazolások a munkaviszony megszüntetésekorA munkavállalótól történő „elköszönés” egy sor adminisztrációs terhet is ró a munkaadóra, melynek jelentős részét a különböző igazolások kiállítása teszik ki. A Munka Törvénykönyve vonatkozó rendelkezései szerint a munkáltatónak a munkaviszony megszűnésekor az alábbi tartalmú igazolást kell kiállítania:
Fenti "alapigazoláson" túl a munkáltatónak ki kell állítania az egyéb jogszabályokban előírt következő igazolásokat. - Az Art. 46. § (5) bekezdése értelmében, ha a magánszemély munkaviszonya év közben megszűnik, a munkáltató az adóévben általa kifizetett jövedelemről és a levont adóelőlegekről szóló bizonylatot (igazolást, adatlapot) a munkaviszony megszűnésének időpontjában köteles a magánszemély részére kiadni. Az igazolásnak tartalmaznia kell az adóéven belüli előző munkáltató által közölt adatokat is. - Tbj. 47. § (3) bekezdése szerint a foglalkoztatónak a biztosítással járó jogviszony év közben történő megszűnése esetén a jövedelemigazoláshoz csatoltan soron kívül igazolást kell kiadnia a biztosított részére a tárgyévben fennállt biztosítási idő "tól-ig" tartamáról, a levont járulékok (tagdíj) összegéről, a foglalkoztató által megfizetett egészségbiztosítási járulék összegéről és azok alapjáról. - A Foglalkoztatási törvény 36/A. §-a értelmében a munkaadó a munkaviszony megszűnése, illetve megszüntetése esetén, az utolsó munkában töltött napon köteles a munkanélküli igazolólapot a munkavállalónak átadni. Ennek formátumát a 4/1997.(I.28.)MÜM rendelet mellékletében találhatjuk. - Az Eb.tv. 38. § (1) bekezdése alapján a foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor az u.n. Tb. kiskönyvbe (egészen pontosan az "Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról" elnevezésű igazolványba, melyet egyébként a jogviszony tartama alatt ő őrzött) a megszűnést köteles bejegyezni és az Igazolványt a biztosítottnak az utolsó munkában töltött napon átadni, aki az átvételt írásban elismeri. A fent említett kötelezettségek elmulasztásához közvetlen szankciók fűződnek. De ezen túlmenően is érdemes szem előtt tartani azt, hogy amennyiben a munkavállaló az említett igazolás hiányában (vagy azok helytelen adattartama) miatt nem tud elhelyezkedni, akkor ez a volt munkáltató kártérítési felelősségét is megalapozhatja. Forrás: Ügyvezető 2009.06.26. Fórum - Hozzászólás a fórumban >> Tippek! Tudta Ön, hogy több százezer forint birságot fizethet? Gondolt már arra, hogy mennyi látogatót, ügyfelet és bevételt jelent a jó pozíció? Tisztelt Cégvezető! Linkweb - Linkgyűjtemény
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |