|
|
HR-funkciók kihelyezése a gyakorlatbanA vállalatok már nemcsak egy-egy HR-funkciót vagy feladatot szerveznek ki, hanem átfogó HR-csomagokat, de van példa az egész HR-feladatkör külső szolgáltatóhoz történő kihelyezésére is. A HR-funkciók kiszervezését tervező vállalatok dolgát a korábbi projektekben összegyűlt tapasztalatok valóságos tárháza segíti. Ezek alapján ma már tudható például, hogy az átfogó kiszervezési projektek a korábbiaknál sokkal alaposabb előkészítést igényelnek, és nagy jelentősége van az előkészítés és végrehajtás lépései helyes sorrendjének is. Az átfogó kiszervezés modellje, a HR BPO A HR-folyamatok kiszervezése, angol szakkifejezéssel HR business process outsourcing (HR BPO) az USA-ban és más fejlett országokban néhány éve még új és nagy lehetőségeket ígérő módszernek számított. A költségcsökkentésre, a HR-rendszerek "áramvonalasítására", a jobb személyzeti szolgáltatásokra és az alkalmazottak munkájának az üzleti célokkal való összehangolására törekvő cégek közül egyre több kezdte alkalmazni a HR BPO többfunkciós modelljét, amely napjainkban már elfogadott és bevált megoldásnak számít, lehetőségei és alkalmazási köre folyamatosan bővülnek, aminek köszönhetően ma már kiterjed a HR-folyamatok széles választékára. A HR BPO legújabb generációjának kialakulásával a vállalatok tanulnak a múlt hibáiból, és aktívan hasznosítják a korábbi tapasztalatokat a HR-folyamatok kiszervezésekor. Az alábbiakban azoknak a fontosabb tanulságoknak az ismertetése olvasható, amelyeket a kiszervezést tervező vállalatoknak szem előtt kell tartaniuk. A sorrend jelentősége A sorrend a HR-kiszervezés sikerének egyik legfontosabb eleme. A vállalatok hajlamosak feleslegesnek ítélni és ezért átugrani az előkészítő lépéseket, de a kapkodás következményei sokszor súlyosak, és szinte mindig törvényszerűen bekövetkeznek. Hosszú késedelem, a projektnek és terjedelmének többszöri módosítása, az átalakítás dinamikájának megtörése, ilyen és hasonló problémákra kell számítani bizonyos fázisok átugrásakor. Az eddigi tapasztalatok szerint az alábbi sorrend betartása esetén a legnagyobb a siker esélye: 1. A kiszervezés üzleti okainak meghatározása 2. A beszerzési stratégia kidolgozása (Az üzleti világban a sourcing kifejezés a beszerzési módszerekre utal, és vonatkozik a termékeket és szolgáltatásokat nyújtó vállalatok keresésére, értékelésére, illetve eredményes kapcsolat kialakítására azokkal, amelyeket a vállalat kiválasztott mint leendő szolgáltatót. A beszerzési stratégia - sourcing strategy - intézményes beszerzési folyamat, amelynek keretében a vállalat folyamatosan felülvizsgálja és tökéletesíti beszerzési módszereit és folyamatait. Az optimális beszerzési stratégia középpontjában a versenyelőnyt biztosító kulcskompetenciák és tevékenységek megőrzése, és a többi olyan tevékenység kiszervezése áll, amelyekhez nincs meg a szükséges erőforrás, és amelyekre nincs stratégiai igény.) 3. Business case kidolgozása 4. A szolgáltató kiválasztása 5. Szerződéskötés a kiválasztott szolgáltatóval 6. A végrehajtás megkezdése A vállalat értékelése A kiszervezésre vonatkozó döntés után alaposan értékelni kell a vállalat állapotát, elemezve az erősségeket és gyenge pontokat is. A sikeres átmenetet befolyásoló tényezők a vállalat felkészültsége, a felső vezetés szemlélete és a szervezeten belüli konfliktuslehetőségek. A nagy multinacionális vállalatoknál akár hat hónapig vagy még hosszabb ideig is eltarthat, amíg sikerül kidolgozni egy megalapozott megtérülési tanulmányt és támogatást szerezni hozzá, egy közepes méretű, egyszerű üzleti modell alapján működő kiskereskedelmi vállalat számára pedig egy negyedév is elegendő ehhez. Más vállalatoknál akár hónapokat is igénybe vehet a pénzügy, az információtechnológia és a HR egyesítése, ennek alapján pedig a HR BPO egységes kezelése. A megalapozott tervezés feltételezi a vállalat alapos ismeretét. Az alkalmasság tesztelésének egyik módja, ha a vállalat egyértelművé teszi, hogy milyen kritériumok alapján fogja értékelni a kiszervezést és kiválasztani a szolgáltatót. Megakaszthatja a folyamatot, ha a vállalat különböző egységeinél különböző kritériumokat alkalmaznak. Más szervezeti egységek bevonása Egyes vállalatok HR-egységei elkövetik azt a hibát, hogy saját maguk irányítják a kiszervezés folyamatát. Ez helytelen, a problémák és nehézségek elkerülése érdekében a vállalat kulcsjelentőségű döntéshozóit kezdettől fogva be kell vonni a folyamatba. A vállalatok általában már korábban kidolgoztak megfelelő folyamatokat a felvásárlások, eladások és nagyobb szerződések megvalósításához. A HR-egységnek is el kell döntenie, hogy már létező, bevált módszert alkalmaz, vagy valamilyen okból eltér a szokásos eljárástól. A múltban a HR-osztályok számos tevékenységet és funkciót kihelyeztek, például a juttatások és kérelmek kezelését és más, kisebb feladatokat. A HR BPO-val, vagyis az átfogóbb kiszervezéssel megbízott szolgáltató kiválasztásakor azonban a többi vállalati egység korábbiaknál lényegesen nagyobb mértékű részvételére van szükség, mint akkor, amikor csak egy funkcióhoz kell szolgáltatót keresni. A tapasztalatok szerint a HR BPO-projektek sikeres megvalósításához a vállalat összes részének mély elkötelezettségére és aktív közreműködésére van szükség. Ez az oka annak, hogy a kiszervezések esetében is előnyös lehet a vállalatnál általánosan elfogadott beszerzési (sourcing) folyamatok alkalmazása. Az egyik amerikai nagyvállalat például elkövette azt a hibát, hogy szokásos HR-módszerét alkalmazta a beszerzéshez, de egyedül, az IT-egység részvétele nélkül próbálta megoldani a feladatot. A szolgáltató sikeres kiválasztása után megkezdték a szerződéskötés fázisát, amikor is felfedezték, hogy a vállalat többi része nem hajlandó folytatni a projektet. A pénzügyesek nem értettek egyet a számokkal és a megtérülés-elemzéssel, az IT-egység kifogásolta a műszaki követelményeket, és más kritériumokhoz kötötte a továbblépést, mint a személyzetisek. Mindennek következményeképpen 18 hónapot csúszott a projekt. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy rendszeresen új szolgáltatók lépnek a piacra, és nem könnyű megkülönböztetni a szükséges tapasztalattal rendelkezőket azoktól, akik csak állítják magukról, hogy szakértők. Már volt róla szó, hogy ebben a helyzetben rendkívül hasznos lehet profi forrástanácsadó alkalmazása. Átfogó megtérülés elemzés Megalapozott és átfogó üzleti megtérülési tanulmány nélkül a kiszervezés sokszor hatástalan megoldás. A felső vezetés maradéktalan támogatásának megnyerése érdekében a HR-felelősöknek a humánerőforrásoknál szélesebb vállalati összefüggésrendszerbe kell helyezniük a kiszervezést, és a vállalat működésének, műveleteinek keretébe illesztve mennyiségi és minőségi érveket kell elővezetniük. Ennek érdekében, a vállalatban érdekelt különböző partnerekkel együttműködve meg kell határozni a sikert meghatározó fontosabb mérföldköveket. Mi fontos és lényeges a vállalat számára? Melyek a küszöbértékek? Mely mellékhatások elfogadhatók és melyek nem? Szerződéskötés és végrehajtás A kiválasztott szolgáltatóval folytatott tárgyalások során mindig szem előtt kell tartani a hosszú távú szempontokat. A vállalatok sokszor tapasztalják, hogy ez a szemlélet átalakítja a tárgyalások szokásos folyamatát. Mindig fennáll például annak veszélye, hogy tárgyalás közben a kisebb részletekre koncentrálva kikerül a képből a nagy egész. A szerződéskötéskor figyelembe kell venni a szolgáltató hosszú távú életképességét, HR-tapasztalatainak mélységét és terjedelmét, a méretezhetőséget, a szolgáltatás folyamatos tökéletesítését. A tárgyalások alatt mindig szem előtt kell tartani azokat az általánosabb szempontokat és érdekeket, amelyeket a megállapodásban érvényesíteni kell (Mi a legjobb a vállalat és az együttműködés számára)? Lehetnek előnyös mellékhatások a szolgáltatás színvonalában, terjedelmében vagy helyében, de a cél mindig a költség/érték és a kockázat/hozam arányok optimálása a vállalat szemszögéből. A HR BPO sikere nagyban függ azoknak a változásoknak a kezelésétől, amelyek abból adódnak, hogy új környezet biztosítja a kiszervezett szolgáltatásokat. A változások következtében általában egységesebbek lesznek a folyamatok és eljárások, nő az új eszközök és technológiák jelentősége, átalakul a HR-szakemberek, menedzserek és alkalmazottak munkaköre. Az átfogó változásmenedzsment ezért kulcsjelentőségű tényező lehet a vállalat kiszervezéshez kapcsolt üzleti céljainak elérésében. A HR-BPO által elindított változások sikeres kezeléséhez elsősorban az alábbi hat tényezőre kell figyelni. 1. A vállalati vízió 2. A vezetők jól látható támogatása 3. A maradó HR-alkalmazottak bevonása 4. A kiszervezés, mint az átfogó változások egyik eleme 5. Az adott helyzetnek megfelelő technikák kiválasztása 6. A változások folyamatos megerősítése A HR BPO jövője A HR-szolgáltatások kiszervezése a jövőben is növekvő ágazat lesz, mind a terjedelmet, mind a mélységet tekintve. A tartalom tekintetében azoknak az ajánlatoknak a bővülése várható, amelyek a meglévő folyamatok tökéletesítésével javítják a HR BPO-modellt alkalmazó vállalatok hatékonyságát. A modell bonyolultabbá válása és fejlődése egyre több lehetőséget teremt arra, hogy a vállalatok tanuljanak azok tapasztalataiból, akik már sikeresen végrehajtották a kiszervezést. Megfelelő előkészítés után, a helyes sorrendet alkalmazva és esetenként tanácsadók bevonásával, a vállalatok nemcsak építhetnek a bevett és széles körben elterjedt tapasztalatokra és tudásra, hanem sokkal rövidebb idő alatt és kevesebb hibával tudják végrehajtani az átmenetet, mint azok a cégek, amelyek korábban léptek erre az útra. Forrás: HR Portal 2009.06.15. Fórum - Hozzászólás a fórumban >> Tippek! Tudta Ön, hogy több százezer forint birságot fizethet? Gondolt már arra, hogy mennyi látogatót, ügyfelet és bevételt jelent a jó pozíció? Tisztelt Cégvezető! Linkweb - Linkgyűjtemény
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |