|
|
Dermedt állapotban a cégek - a válságkezelés tízparancsolataEgyetlen szervezet sem menekülhet az egész világon néhány hónap alatt végigsöprő pénzügyi-gazdasági válság elől. Ugyanakkor nem mindegy, ki hogyan és mennyire megerősödve vagy éppen meggyengülve kerül ki belőle. A legnagyobb gond, ha egy cég leáll és kivár, ahelyett, hogy keményebben és kreatívabban küzdene – márpedig nagyon sokan esnek ebbe a hibába. A válság hazánkban is elérte a gazdasági élet szereplőit. 2008 végén már több ágazat is nehéz helyzetbe került, a 2009-es év pedig tovább mélyítette a problémákat: egyrészről az elvesztett piacok, csökkenő kereslet, másrészről a finanszírozási problémák hozták nehéz – sokszor már-már kilátástalan – helyzetbe a cégeket. A kármentő, válságkezelő lépések első köre lefutott, a vállalati szféra jelentős része leépítésekkel és átfogó költségcsökkentéssel reagált. Az elbocsátások, munkaidő- és bércsökkentés azonban további negatív hatásokkal jár. A kiszámíthatatlan jövő miatt a munkavállalók zöme elbizonytalanodott. eltűnt a biztos munkahely és jövedelem ígérete. A belső kommunikáció ezt a legtöbb helyen nem tudta és nem tudja megállítani. Azok a munkavállalók is elbizonytalanodtak, akikre leginkább számítanak, és akiket leginkább megtartanának a cégek, így elkezdődött a kulcsemberek eláramlása - mondta Pozvai Zsolt, a Develor Tanácsadó Zrt. vezetője a cég válságkezelő konferenciáján szerdán. Hiányzik a kreativitás A válságintézkedéseknek azonban van egy másodlagos hatásuk is: a szervezetek dermedt állapotba kerültek. Ahelyett, hogy minden eddiginél keményebben és kreatívabban küzdenének a munkavállalók és a vezetők a cég fennmaradásáért, leálltak és kivárnak. Még az eddig megszokott belső fejlesztések és kreatív folyamatok is szünetelnek vagy csökkentett üzemmódban mennek tovább. Úgy tűnik, eljött az idő a szervezetek újraindítására. Aki hamarabb tudja ismét beizzítani a rakétáit, olyan piaci előnyt szerezhet, amelyet nehéz lesz behozni a versenytársaknak. Ráadásul nagy a tét: egy adott cég jövője, túlélése. A válság rövidtávú hatásait szinte már mindenki érzi a bőrén, de egyértelmű az álláspont, hogy még sokkal komolyabb problémák várnak ránk. Ezért nem szabad tovább halogatni a fontos és elkerülhetetlen döntéseket - a menedzserek sem várhatnak azzal, hogy felelős vezetőként cselekedjenek. Már cégen belül sem bízunk egymásban Elsősorban a bizalom rendült meg a világgazdaságban, ez veszett el makro- és mikroszinten egyaránt a gazdaság szereplői között. Sok szó esik a bizalomvesztésről a cégek egymás közti relációjában, de sokkal kevesebbet beszélnek a cégeken belüli negatív változásról. Pedig utóbbi tovább mélyítheti a krízis okozta problémákat. Olyan világot élünk, amelyben a cégek vezetői egyik pillanatról a másikra gyakorló válságmenedzserek szerepét kénytelenek felvenni. Úgy kell profi válságszakértőként működniük, hogy legtöbbjük az elmúlt tíz évben egy alapvetően bővülő piaci környezetben hozta meg döntéseit, és még nem kellett szembenéznie olyan jelenségekkel, mint a drasztikus létszámleépítés, az ellenséges felvásárlás, a fizetések csökkentése vagy pánikjelenségek a munkatársak körében. A Develor Tanácsadó Zrt. feltérképezte a válságmenedzsmenttel kapcsolatos követendő gyakorlatot és összegyűjtötte a legfontosabb irányelveket, amelyek segíthetnek az eligazodásban, a kiút gyorsabb megtalálásában. 1. Gondolkodj és dönts hideg fejjel! A krízisek mindig azokra zúdítják a legnagyobb terhet, akiknek a jó döntést meg kell találniuk és meg is kell hozniuk. Ebben a helyzetben az érzelmeket kontrollálni képes logikus gondolkodás, a gyorsaság, a jó priorizálás és a határozottság kritikus kompetenciák. Az empátia, mások helyzetének megértése fontos, de ilyen helyzetben az eddigi általában demokratikus, konszenzusra épülő döntéshozatalt fel kell, hogy váltsa egy gyors, határozott, autokratikusabb stílus. 2. Állíts fel válságstábot! A válságmenedzsment nem a magányos hős harca. Bár a döntéseket egy embernek kell meghoznia, jó, ha van egy csapat, amely előkészíti azokat, elemezve a helyzetet, támpontokat adva a döntésekhez. Alakítsunk válságstábot, amely hatékony módszerekkel (rövid workshopokon és megbeszéléseken) dolgozza ki a szükséges lépéseket! 3. Cselekedj gyorsan, és kommunikálj, kommunikálj, kommunikálj! A válsághangulat egyértelműen teljesítménycsökkenéssel jár, a biztonság alapvető szükséglete sérül ilyenkor. Csökken a lojalitás, a szervezeti érdek elé kerül a saját érdek, a túlélés felülírja a morális értékeket. Elindulnak a mendemondák a cég sanyarú helyzetéről, a várható leépítésekről, a küszöbönálló csődről. Ebben a helyzetben a legnagyobb hiba a hallgatás, a kivárás és a bezárt irodaajtó. Cselekedjünk gyorsan, és profi kommunikációval csökkentsük a belső bizonytalanságot! 4. Mutass biztató jövőképet! Az őszinte és gyors kommunikáció mellett reálisan, de alapvetően optimista szemlélettel kell leírnunk a cég tervét és jövőképét - olyat, amelyért érdemes egy kicsit "meghalni" is. Erőt és határozottságot kell mutatni ebben a helyzetben: mondjuk el, hogy tudjuk a megoldást, és tudjuk, mi vezeti ki cégünket ebből a válságból. 5. Figyelj a lemaradókra! Érdekes jelensége a válságműködésnek, a felgyorsuló egész szervezetet érintő döntéshozatalnak, hogy tempókülönbség alakulhat ki a vezető és munkatársai között, gyakran még az első számú vezető és a menedzsmenttagok között is. Lépéskényszer van, a vezető fejében már összeállt a terv, merre is kell haladni, csak éppen senki sem érti, mi a logikája a döntéseknek, mert elmaradt a magyarázat. 6. Adj reményt, hozz pozitív intézkedéseket is! Törvényszerűek a kilábalást, fennmaradást célzó költségmegtakarító intézkedések. A problémákat és a következményeiket minden munkatársnak viselnie kell, és ebben a vezetésnek példát kell mutatnia. Emellett azonban nagy szükség van néhány pozitív döntésre is. Ezek mutatnak reményt a munkatársaknak, ezek azok a szalmaszálak, amelyekbe a legbizonytalanabbak kapaszkodhatnak. 7. Mérd fel a hatásokat! A túlélésért folytatott küzdelemben fájdalmas sebeket okozhatunk. A szervezet egésze sérül, fontos motivátorok tűnnek el, különböző munkatársi csoportok eltérő módon élik meg ezt az időszakot. Jól jön a tisztánlátás ilyenkor, érdemes hangulat- és elkötelezettség-felméréseket végezni. 8. Használd az outplacement eszközöket! Már most jól érzékelhető, hogy kevés olyan vállalat lesz, amely el tudja kerülni a leépítéseket. Egyáltalán nem mindegy, hogy a kényszerűségből meghozott fájdalmas döntések milyen további problémát okozhatnak. A válságkezelés kipróbált módszertanát kell alkalmaznia minden önmagáért és a munkavállalóért felelősséggel tartozó vállalatvezetőnek. 9. Tartsd meg a legjobbjaidat! Csak az a cég lehet hosszú távon sikeres, amely képes magához vonzani a tehetségeket, és amely képes megtartani és fejleszteni kulcsembereit. A tehetségmenedzsment és a kulcsember-programok kiemelt szerepet kapnak a válságban helyesen cselekvő vállalatoknál. 10. Figyelj önmagadra! A bizonyítási kényszer és a fokozott erőfeszítés elindíthat egy negatív folyamatot – elhanyagoljuk saját fizikai igényeinket, értékrendünk átalakul. Például a család kevéssé fontossá válik, eluralkodik rajtunk a borúlátás, a depresszió, amely egyenes út lehet a kiégéshez. Forrás: MFOR 2009.04.30. Fórum - Hozzászólás a fórumban >> Tippek! Tudta Ön, hogy több százezer forint birságot fizethet? Tudja mennyi látogatót, ügyfelet és bevételt jelent a jó pozíció? Tisztelt Cégvezető! Linkweb - Linkgyűjtemény
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |