|
|
Félévtől bővül az APEH tájékoztatási tevékenységeMost jelent meg a 3/2009. (III. 12.) PM rendelet, amely az adóügyek elektronikus intézésének szabályairól szóló 34/2007. (XII. 29.) PM rendeletben foglalt szabályokat módosítja. Ennek keretében az állami adóhatóság félévtől (2009. július 1-től) bővíti a tájékoztatási tevékenységét. Mégpedig a telefonos ügyfél-tájékoztató és ügyintéző rendszer bevezetésével. Ez nem más, mint az állami adóhatóság multimédiás, internet protokoll alapú rendszere, mely ügyfél-tájékoztatásra, ügyintézésre, valamint az adóhatósági ügyintéző közreműködésével az adózó vagy képviselője azonosítására is alkalmas. A jogszabály ezzel a mondattal definiálta az új tájékoztató és ügyintéző rendszert. Több országban tapasztalhatjuk, hogy az állami adóhatóság a szigorúság mellett széles körben gyakorol tájékoztatási tevékenységet a jogkövető magatartás segítése érdekében. Így rendszeresebb kapcsolatot tart az adózókkal, s ezáltal jobban betekintést nyer a mindennapi problémákba. A kérdések, felvetett problémák kapcsán információkat szerezhet az adóhatóság az előírások gyakorlatban történő alkalmazásának nehézségeiről. Jelenleg például egyre nagyobb gondot okoz a legtöbb adózónak a kibocsátott számlák jelentős késéssel (60 -90- 120 nappal később) történő kifizetése, melyre sem az általános forgalmi adó, sem az egyszerűsített vállalkozói adó befizetésének szabályai nincsenek tekintettel. Az adóelkerülés lehetőségét kiküszöbölve, a törvényalkotóknak is gondolniuk kellene arra, hogy ez a gyakorlat a kisvállalkozásokat ellehetetlenítheti, sőt csődbe viheti. Az adóhatóság ügyfélkapcsolati rendszerének fejlesztése már évek óta napirenden van. Természetesen az adózó gyorsabb lépéseket vár, különös tekintettel a szakmai állásfoglalások tekintetében, melynek régi bevált rendszerét a figyelemfelkeltés céljából Alkotmánybírósághoz rohangálók jelentősen visszavetették. A kerettörvény gyakorlatba történő adaptációját pedig egységesen kell elvégezni, mert az adózók jelentős többsége nem hajlandó a bíróságra rohangászni évekig, hacsak nem a saját vagyongyarapodási vizsgálatáról van szó. Tehát egyelőre érdeklődéssel várjuk az új telefonos ügyfél-tájékoztató és ügyintéző rendszert. A rendelet szövegezéséből látszik, hogy a rendszer használatához azonosítani kell magunkat. Erre szolgál az ügyfél azonosító szám, mely nem más, mint az adózó vagy képviselője azonosítására szolgáló, határozott időtartam alatt alkalmazható, véletlenszerűen képzett 8 jegyű szám. Az ügyfél azonosító számot az adózó, vagy képviselője elektronikus úton a KR-en keresztül vagy papíralapon igényli az adóhatóságtól. Ügyfél azonosító szám igénylése esetén az adóhatóság a véletlenszerűen képzett ügyfél azonosító számról és annak alkalmazhatósági időtartamáról értesíti az adózót vagy képviselőjét, egyúttal nyilatkozat nyomtatványt juttat el részére. Az adóhatósághoz benyújtott nyilatkozat azt tartalmazza, hogy az adózó vagy képviselője az egyes adóügyek telefonon történő intézésekor hozzájárul a telefonbeszélgetés rögzítéséhez és megőrzéséhez. Nyilatkozat hiányában csak a közösségi adószámot lehet telefonon egyeztetni, amiről az adóhatóság a nyilatkozat nyomtatvány kiküldésével egyidejűleg tájékoztatja az adózót vagy képviselőjét. Az adózó által meghatalmazott képviselőnek - aki általában az adóbevallások elektronikus beküldését is teljesíti, - be kell jelentenie az állami adóhatósághoz, hogy milyen ügyek intézésére kapott megbízást az adózótól. Ezek a képviseleti jogosultságok tehát: a) az általa képviselt adózók tekintetében az adóhatósághoz teljesítendő mely adókötelezettségek elektronikus úton történő teljesítésére, illetőleg b) mely adóhatósági szolgáltatások elektronikus úton történő igénybevételére, c) a bejelentési, változás-bejelentési kötelezettség teljesítésére, d) a rendelkező nyilatkozat megtételére, e) az adózó folyószámlájának megtekintésére, f) az adóhatóság által nyilvántartott adatok megtekintésére, illetve ezen adatok letöltésére, g) a fizetési könnyítési kérelmek benyújtására (ideértve a fizetési halasztás, a részletfizetés és a mérséklés iránti kérelmeket), valamint h) egyes adóügyek telefonon keresztül történő ügyintézésére terjed ki. A telefonos ügyfél-tájékoztató és ügyintéző rendszerben képviseleti joggal rendelkező nyilatkozatának, legkésőbb az első telefonon történő ügyintézés megkezdését megelőző munkanapon kell beérkeznie az adóhatósághoz. A nyilatkozatot az adózó vagy képviselője választása szerint elektronikus úton a KR-en keresztül vagy papíralapon kitöltve, aláírva kell eljuttatni az adóhatósághoz. Az adóhatóság ügyfél-tájékoztató és ügyintéző rendszerében a következő ügyek intézhetők az adózó vagy képviselője telefonon előterjesztett kérelme alapján: 1.) adózói folyószámlával, folyószámla kivonattal kapcsolatos egyedi tájékoztatás, ehhez kapcsolódó adónemek közötti átvezetés, 2.) a tájékoztató rendszerben történt regisztrációval, állandó meghatalmazással kapcsolatos egyedi felvilágosítás, tájékoztatás, 3.) egyedi bevallási adatokkal kapcsolatos tájékoztatás, a hibás bevallással kapcsolatos egyedi tájékoztatás, papíralapú bevallás esetén - az adózó személyes jelenlétét nem igénylő - javítás, 4.) adózói törzsadatokkal kapcsolatos tájékoztatás, egyedi bejelentésekkel, változás-bejelentésekkel kapcsolatos ügyintézés, 5.) meggyőződés az ellenőrzést végző személy személyazonosságáról és megbízásának érvényességéről, a megbízólevél számáról, az ellenőrzés alá vont adónemekről és időszakról, 6.) meggyőződés közösségi adószám érvényességéről. Az adóhatóság a telefonos ügyfél-tájékoztató és ügyintéző rendszerben folytatott beszélgetést - a közösségi adószám ellenőrzését kivéve, - elektronikusan adathordozóra rögzíti, és annak anyagát az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott időtartamig megőrzi. Forrás: APEH
2009.04.02. Fórum - Hozzászólás a fórumban >> Tippek! Tudta Ön, hogy több százezer forint birságot fizethet? Tudja mennyi látogatót, ügyfelet és bevételt jelent a jó pozíció? Tisztelt Cégvezető! Linkweb - Linkgyűjtemény
Tudta Ön?Az alábbi pályázati lehetőségekre szeretnénk felhívni a figyelmét |